Advarer mot banksvindel som særlig retter seg mot eldre: Fem kunder utsatt for «Olga-svindel» nylig

Sparebank 1 Østlandet ber folk snakke sammen om banksvindel.

DEL

– Økt svindelaktivitet mot eldre!, lyder varselet som Sparebank 1 Østlandet nå sender ut i en SMS til sine kunder.

Beskjeden er klar: – Oppgi aldri passord, bank-id eller påloggingsinformasjon til nettbanken eller mobilbanken til andre.

Sparebanken opplyser at banker aldri spør om slikt.

Banken oppfordrer folk til å ta opp temaet svindel.

– Snakk gjerne med slekt, venner og bekjente om svindel, legger banken til i meldingen til kundene.

– Svindlere på nett forsøker i økende grad å stjele både identiteten og pengene dine. Bare i april-mai har fem av våre kunder vært utsatt for såkalt «Olga-svindel», skriver Sparebank 1 Østlandet på sine nettsider.

– De siste årene har vi sett en økning i manipulasjon av bankkunder. Svindlerne blir stadig smartere og spiller i større grad på tillit, sier Ole Jørgen Eiterå, sikkerhetssjef i SpareBank 1 på nettsiden til banken.

Ifølge Eiterå blir svindlerne mer og mer profesjonelle, og det kan derfor være vanskelig å skille dette fra reelle henvendelser fra banken. Svindlerne kopierer i mange tilfeller også innloggingsflaten til BankID, eller bankens hjemmesider, slik at den nærmest er identisk den kunden er vant til. Dermed blir man lurt til å gi fra seg fødselsnumre, koder og passord til svindlerne.

Dette er «Olga-svindel: –Såkalt «Olga-svindel» har fått navnet sitt på grunn av at svindelen spesielt rammer eldre kvinner, men det kan også ramme både menn og yngre personer. Her ringer det en person fra en kjent bank, gjerne fra bankens faktiske telefonnummer, der personen i andre enden sier at kunden har fått innvilget et lån. Når kunden sier at han eller hun ikke har søkt om lån eller at de er kunde i en annen bank blir kunden satt i kontakt med det som tilsynelatende er kundens bank, som forklarer at de skal ordne opp i misforståelsen. De ber om kontoopplysninger, slik som kortnummer, BankID, passord og lignende. Bare minutter senere forsvinner det penger fra kundens konto, opplyser sparebanken.

– De går bevisst på folk de tror har mye penger på konto, og som er ekstra sårbare for svindel – slik eldre mennesker dessverre ofte kan være. Det at de rammer eldre gjør det ekstra trist og alvorlig, sier Eiterå.

Artikkeltags