Air Leap jobber for gjennomgående billetter

I LUFTEN: Air Leap flyr Røros-ruta fra 1. april.

I LUFTEN: Air Leap flyr Røros-ruta fra 1. april. Foto:

Air Leap vil forhandle med andre selskaper om gjennomgående innsjekking av bagasje.

DEL

Emilie Dahlin, salg – og markedsdirektør i Air Leap, opplyser at de jobber med å få på plass de nødvendige sertifiseringer og avtaler. Målet er å tilby flypassasjerene gjennomgående billetter, slik at om en kjøper billett fra Røros til Oslo med Air Leap og skal videre til Bergen eller København med et annet selskap så skal passasjerene slippe å sjekke inn bagasjen på nytt.

Widerøe har hatt det slik i deres periode. 1. april er det slutt for selskapet Widerøe på rørosruta og det er svenske Air Leap som tar over.

Slutt for Widerøe på Røros – nytt selskap tar over flyruta

– Vi jobber i dag med å få til Inter-Line og Code-share med andre operatører, som eksempelvis SAS og KLM, sier Emilie Dahlin til Arbeidets Rett.

For å få dette på plass må selskapet også få på plass en sertifisering, IATA-IOSA.

– Vi vil starte IOSA-sertifiseringsprosessen i begynnelsen av mars, og dette skal vi få til. Det er slik at behandlingen av søknaden visstnok kan ta mellom fire og seks måneder. Parallelt med det så søker vi om Inter-line samarbeid med SAS, opplyser Dahlin.

Slik blir rutetidene for fly til og fra Røros

Air Leap vil prøve å rekruttere lokale som kabinansatte på flyet mellom Oslo og Røros

Hun forklarer at Inter-line betyr at man sjekker inn bagasje hele veien til en destinasjon, sjøl om reisen går via flere stopp og kanskje flere selskaper.

– Da har passasjeren to ulike billetter, men får bagasjen sjekket inn for hele strekningen. Ved Code-share reiser man derimot på en og samme booking, på én billett om det er fra Røros til Bergen med AL og SAS.

– Du nevner SAS og KLM, er det aktuelt med andre selskaper?

– Ja, vi sjekker opp mange ulike flyselskap, men det er SAS som er det ene store som vi først og fremst forhandler med nå.

– Vil dette gjelder billetter både i innlandet og til utlandet?

– Vi skal forhandle med selskapene først, før jeg forskutterer noe som helst men målet er selvsagt å få dette til innenfor alle destinasjoner eksempelvis SAS dekker.

– Hvordan vil dette eventuelt påvirke prisen?

– En Inter-linebillett skal i utgangspunktet ikke utløse noe ekstra påslag i prisen, men dette kommer vi tilbake til når vi har mer på plass. Vi utvikler oss hele tiden, siden oppstarten i 2018. Air Leap er et nokså nystartet selskap. 18. september i 2018. Vi jobber med å få det på plass.

Isak Busch: – Skjønner skepsisen, men Air Leap virker være offensive

Air Leap-lederen sier rørosflyet skal stå på Røros om natta

Artikkeltags