Amedias lokalaviser deler ut 25 millioner kroner  

73 lokalaviser i Amedia skal i vår dele ut 25 millioner kroner i støtte til allmennyttige tiltak i regi av  lokale lag og foreninger i de kommunene som avisene dekker. - Vi kommer med informasjon om hvordan du kan søke fra potten som Retten skal dele ut, opplyser redaktør Guri Jortveit.

73 lokalaviser i Amedia skal i vår dele ut 25 millioner kroner i støtte til allmennyttige tiltak i regi av  lokale lag og foreninger i de kommunene som avisene dekker. - Vi kommer med informasjon om hvordan du kan søke fra potten som Retten skal dele ut, opplyser redaktør Guri Jortveit. Foto:

Av

73 lokalaviser i Amedia skal i vår dele ut 25 millioner kroner i støtte til allmennyttige tiltak i regi av lokale lag og foreninger i de kommunene som avisene dekker. Retten har en pott som skal deles ut i Fjellregionen.

DEL

– Midlene den enkelte avis deler ut vil variere fra 100.000 kroner i de minste avisene til 1 million kroner i de største. Vi i Retten inviterer lokalsamfunnene i vårt dekningsområde til å søke om penger fra gavepotten, sier Retten-redaktør Guri Jortveit.

Avisenes mål med tiltaket er å bidra til å skape gode lokalsamfunn. Foreninger og organisasjoner blir nå invitert til å søke om støtte til blant annet aktivitets- og fritidstilbud for barn og unge.

– Det er en hovedoppgave for våre aviser å engasjere leserne og alle som bor i lokalsamfunnet til å delta i samfunnsdebatten, frivillig arbeid og kulturaktiviteter. Nå styrker vi det tette båndet mellom Amedias aviser og lokalsamfunnene de dekker, sier Amedias konsernsjef Are Stokstad.

– Våre lokalaviser jobber for å skape gode lokalsamfunn. De speiler og utvikler lokal kultur og identitet. Lokalavisene er en viktig og positiv kraft i utviklingen av det som skjer i sitt dekningsområde, sier Stokstad. At Amedias aviser nå skal fordele støtte til lag og foreninger er en måte vi kan gi noe tilbake til lokalsamfunnet på, som understøtter avisenes oppgave som viktige lokale samfunnsinstitusjoner.

Stokstad forteller at midlene som nå deles ut, har utgangspunkt i det gode resultatet Amedia oppnådde i 2018.

Utdelingen skjer i samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB, som for fire år siden kjøpte Amedia og opprettet Amediastiftelsen for å ivareta eierskapet. Kjøpet ble finansiert med et lån fra Sparebankstiftelsen DNB. Amedias gode resultater har gitt Amediastiftelsen muligheten til å nedbetale deler av lånet, og som følge av dette har Sparebankstiftelsen DNB stilt 25 millioner kroner til disposisjon for prosjekter for å styrke lokalsamfunnene. Søknader om støtte rettes til avisene som skal fordele midlene og avgjøre hvem som får støtte

Dette er første gangen lokalavisene skal fordele midler til lokale formål. Konsernsjef Are Stokstad mener det ligger til rette for flere tildelingsrunder senere:

– Fortsetter vi å skape gode resultater, vil tildelingen av midler fra våre aviser kunne fortsette, sier han.

– Søknadsfristen er 25. mars. Deretter skal en lokal jury bestemme hvilke tiltak som skal tildeles midler. Vi kommer tilbake med mer informasjon om søknadene, sier ansvarlig redaktør og daglig leder i Arbeidets Rett, Guri Jortveit.

Artikkeltags