Retten fortsetter framgangen - du er en av 7.351

Gledelig: Redaktør og daglig leder i Arbeidets Rett, Guri Jortveit, er godt fornøyd med at framgangen fortsetter også i 2019.

Gledelig: Redaktør og daglig leder i Arbeidets Rett, Guri Jortveit, er godt fornøyd med at framgangen fortsetter også i 2019. Foto:

DEL

Tall fra Mediebedriftenes Landsforening og Landslaget for lokalaviser viser at Arbeidets Rett fortsetter framgangen også i første halvår 2019. Avisa har ved utgangen av juni 7351 abonnenter på nett og papir. Det er en økning på 66 fra årsskiftet.

Etter en periode på 8-10 år med tilbakegang, noe som rammet de fleste norske aviser, klarte Arbeidets Rett å snu trenden for for to-tre år siden. I 2018 hadde avisa en eventyrlig vekst med hele 578 nye abonnenter.

- Det skal noe til om vi klarer en så stor framgang også i år, men er kjempefornøyd med at vi fortsatt vokser. Dette i lys av at vi allerede har høy husstandsdekning i nedslagsfeltet vårt, i noen kommuner opp mot 80 prosent, samt at folketallet i fjellregionen ikke øker, kommenterer redaktør og daglig leder Guri Jortveit.

Sterk konkurranse

- Det hører også med at vi har sterk konkurranse i et begrensa marked, men vi klarer å beholde et godt grep om både leser- og annonsemarkedet. Konkurranse skjerper oss, vi jobber målbevisst hver eneste dag med å gi lesere og annonsekunder et godt produkt, sier Jortveit.

Ifølge de offisielle tallene for første halvår hadde Fjell-Ljom en økning på 3 eksemplarer og har et opplag på 2.101. Avisa har de siste månedene startet sin nettsatsing og utvidet dekningsområdet til også å omfatte Holtålen. Alvdal Midt i Væla/Tynsetingen, som bare er digital, har en nedgang på 27.

Adresseavisen har en framgang på 287 til 67.202, mens Østlendingen går tilbake med 29 til 16.509. For andre aktører i regionen, som Rørosnytt og Folldalsportalen, finnes det ikke offisielle tall.

Flere leser digitalt

Opplagstallene for første halvår viser at det rene digitalopplaget på landsbasis øker med 9 prosent og det rene papiropplaget går ned med 10,5 prosent. Totalopplaget for norske medier er på 2,29 millioner - en vekst på 0,9 prosent.

- Norske medier er en viktig del av folks hverdag, derfor er det positivt at mediehusene fortsetter å få med seg leserne over på de digitale flatene. At brukerne er villig til å betale for det gode innholdet, lover godt fremover, sier Randi S. Øgrey adm. dir i MBL.

Av de 226 sammenlignbare mediene har nærmere halvparten opplagsframgang fra andre halvår 2018 til første halvår 2019. Den dominerende betalingsmodellen er komplett, det vil si papiravis og digital tilgang i ett og samme abonnement, og over halvparten av opplaget (52 %) består av komplettabonnement. Veksten for det rene digitalopplaget fortsetter og 9 av 10 abonnement er nå inklusive digital tilgang, mens 6 av 10 abonnement fortsatt inkluderer papirutgaver. Ellers viser det store bildet at nisjeavisene går frem med 1,9 prosent, lokalavisene holder seg stabilt og storbyavisene går tilbake med 1,2 prosent.

Mediebedriftenes Landsforening MBL gir ut opplagstallene to ganger i året. Retningslinjene for å utarbeide dem er endret slik at de samler inn data for opplagstallene på digitalproduktene i tillegg til å beregne det offisielle papiravis-opplaget.



Artikkeltags