Gimse og Aspaas sto for to av mange musikalske møter

FORBRØDRING: Noe minutter før konsert i Sangerhuset. Tor Espen Aspaas og Øivind Gimse er særdeles til stede med hele seg - både i musikken og i menneskemøtene. Foto: Guri Jortveit

FORBRØDRING: Noe minutter før konsert i Sangerhuset. Tor Espen Aspaas og Øivind Gimse er særdeles til stede med hele seg - både i musikken og i menneskemøtene. Foto: Guri Jortveit

Av

Vinterfestspill i Bergstaden 2018 er arrangert med over 20 konserter, 24 festspill kunstnere, derav ni konstknekter og fire mestere. Publikumstallet pleier å ende på mellom 4.500 og 5.000, og det tegner bra i år også.

DEL

– Det er ei uke med høy beredskap. En legger planer og prøver ta høyde for det meste, men så dukker det alltid opp noe, smiler Øyvind Gimse, uten at det synes som om det preger ham noe nevneverdig. Vi huker ham, sammen med Tor Espen Aspaas, på bakrommet i Sangerhuset sju minutter før nok en konsert i de 19. Vinterfestspill i Bergstaden.

Begge er enere i elitedivisjonen, Gimse på cello og Aspaas på klaver. Begge er store formidlere, med musikk like mye i kroppen som i hodet, og det både synes og høres. Begge har et utrolig glimt i øyet. Det lyser fornemmelse og gjenklang, musikk og glede, samhørighet og humør. Det beste av alt er at de favner alle med det.

Under åpningskonserten i Bergstadens Ziir torsdag kveld, ble Gimse introdusert som kunstnerisk leder Christoph Hartmanns tvillingsjel.

ÅPNINGSKONSERTEN: Her spiller Luiz Coelho (fiolin), Øyvind Gimse (cello), Walter Küssner (bratsj), Anders Nilsson (fiolin) og Ludwig Quandt (cello) Strykekvintett i g-moll op.62 av A.Klughardt. Foto: Guri Jortveit

ÅPNINGSKONSERTEN: Her spiller Luiz Coelho (fiolin), Øyvind Gimse (cello), Walter Küssner (bratsj), Anders Nilsson (fiolin) og Ludwig Quandt (cello) Strykekvintett i g-moll op.62 av A.Klughardt. Foto: Guri Jortveit

Slikt kommer godt med da det ei lita uke før ble klart at Hartmann sjøl ikke kunne være til stede under hele festspillene, men ville fly fram og tilbake Berlin-Røros fordi han var uunnværlig på hjemmebane.Da er det fint med en tvillingsjel, som attpåtil er både lettbedt og lettbent.

VED ORGELET: Wolfgang Plagge ved kirkeorgelet og Tor Espen Aspaas ved flygelet åpnet årets festpill i Bergstadens Ziir. Foto: Guri Jortveit

VED ORGELET: Wolfgang Plagge ved kirkeorgelet og Tor Espen Aspaas ved flygelet åpnet årets festpill i Bergstadens Ziir. Foto: Guri Jortveit

Aspaas var den som slo an tonen under åpningskonserten i år, i samspill med Wolfgang Plagge. Det er 19 år sia han var kunstnerisk leder og initiativtaker til tidenes aller første vinterfestspill, sammen med Aud Selboe som da var festspillsjef.

– Gratulerer med åpningskonserten! Hvordan har du det i dag?

– Det er veldig artig å være med på dette. Du vet at for den som har vært fadder, eller kanskje også forelder for dette barnet, er jeg veldig, veldig glad for å se at det går så bra med avkommet. Det er godt å se at det er i så gode hender og at det utvikler seg. Det er artig å få være en del av det for en gammel kunstnerisk leder, sier Aspaas.

TULIPANTID: Vinterfestspill er tulipantid, og slik har det vært helt fra starten i 1999. Foto: Guri Jortveit

TULIPANTID: Vinterfestspill er tulipantid, og slik har det vært helt fra starten i 1999. Foto: Guri Jortveit Foto:

Duoen sitter også i Konstknekt-styret sammen, der VIB, i samarbeid med Kavlifondet, nå også er ansvarlig for orkesterakademiet der mentorer fra Die Berliner Philharmoniker deler kunnskap, holdninger og ferdigheter med unge, norske musikere.

Søndag hadde ikke arrangørene summert publikumstall og billettinntekter, men før helga kunne direktør Bjørn Nessjø formidle at de lå godt an til å nå gode tall.

LES OGSÅ: Finpusser til festspill

Spurte hva festspillfolk vil ha

– Allerede på forhånd lå vi godt foran fjoråret, og vi så ut til å kunne tangere et av de veldig gode årene som vi hadde i 2015. Det til tross for at vi da hadde konsert med Åge Aleksandersen, og han og Dalakopa solgte 1200 billetter alene. I år har vi ingen slik populærkonsert.

VELKOMMEN: Vi kan jo ikke bare forvente at folk kommer om vi sier kom. Vi må møte dem, sier direktør Bjørn Nessjø. Foto: Guri Jortveit

VELKOMMEN: Vi kan jo ikke bare forvente at folk kommer om vi sier kom. Vi må møte dem, sier direktør Bjørn Nessjø. Foto: Guri Jortveit

Både i 2017 og 2016 gjennomførte de spørreundersøkelser for å finne ut mer om hvem som kan være potensielle publikummere og hva de ønsker seg.

Når de nå starter planleggingen for 20-årsjubileum neste år, ønsker direktør i VIB, Bjørn Nessjø, å nå ut til enda flere.

– Vi ønsker oss spesielt de som bor i regionen. Det er jo dem vi er til for. Videre ønsker vi rekruttering fra aldersgruppa 30–50 år, og vi kan jo ikke bare si kom! Vi må jo møte dem!

I år gjennomfører de derfor et aldri så lite sosiologisk eksperiment.

– Vi har valgt oss en som aldri har vært utsatt for klassisk musikk, som vi følger på fire konsertopplevelser ved at Maren Todal filmer Samareh Granquist. Hun er en god representant. Hun er ung kvinne som bor her, og tror at hun ikke liker dette. Resultatet blir svært spennende, ivrer Bjørn Nessjø, og røper at Samareh allerede etter kun to konserter har deler både latter og gråt.

Vinterfestpill i Bergstaden utvider

Dugnadsgjengen er på plass

Send inn tekst og bilder «

Fortell fra kulturarrangementer og opplevelser, stort og smått!

Artikkeltags