Gammelt «triks» har fått nytt liv - politiet har stoppet mange bare den siste uka

ULESELIGE SKILT: Her er UPs bilder av uleselige skilt på mopeder og motorsykler. Bare den siste uka har de stoppet flere som både har fått kontrollsedler og blitt anmeldt. Foto: UP

ULESELIGE SKILT: Her er UPs bilder av uleselige skilt på mopeder og motorsykler. Bare den siste uka har de stoppet flere som både har fått kontrollsedler og blitt anmeldt. Foto: UP

Her er UPs bilder av uleselige skilt.

DEL

(Nordlys) Mandag ettermiddag skjedde det flere ganger. Først stoppet en UP-patrulje i Tromsø en lettsykkel hvor skiltet var vinklet oppover. Det var i tillegg halvknekt på midten slik at tallene i registreringsnummeret ikke kunne leses uten å stå ved siden av sykkelen.

Og like etter klokka 21.30 meldte Troms politidistrikt at to ungdommer på 16 og 17 år ble stoppet på mopeder i Heggelia. Begge kjørte på bakhjulet og hadde i tillegg oppbrettet registreringsskilt. Begge ble fratatt førerkortet og sak opprettet.

- Dette er ikke noe nytt. Folk gjorde slikt i gamle dager også. Vi har imidlertid hatt større fokus på slikt siden i fjor sommer og høst. Mange kjører stygt for å komme seg unna politiet når de blir forsøkt kontrollert, og uleselige registreringsnummer gjør identifisering vanskeligere.

Landet rundt

Landet Rundt skal speile de beste artiklene fra de andre Amedia-avisene i Norge. Arbeidets Rett legger ut flere saker for å gi våre lesere et innblikk i nyheter, hendelser og kuriøse saker fra Landet Rundt. Derfor finner du kanskje en sak fra Tromsø, Gjøvik eller Fredrikstad på Retten.no.

Identifisert

- Vi kan ikke spesifikt si hvorfor hvert enkelt individ gjør det, og det varierer også hvor mye skiltene er vinklet eller bøyd. Vi har imidlertid erfart at mange gjør dette for få å gjemt sykkelen i garasjen uten å bli identifisert, sier politibetjent Ingmund Landsem Paulsen i Utrykningspolitiet til Nordlys.

- Det kan tenkes at de ikke har førerkort. Kjøretøyet kan være trimmet. Man kjører uforsvarlig og/eller på en uaktsom måte, eller har planer om å gjøre dette uten å frykt for å bli identifisert. Det kan for eksempel være å kjøre på bakhjulet, mot skilt, på fortau eller over gressplener osv.

- Vi har til hensikt å identifisere de som gjør slikt. Det tikker stadig vekk inn meldinger til Operasjonssentralen om uaktsom kjøring og bråk. Det er mange som får slikt med seg. Et annet problem politiet har med mopeder og lettsykler er at mange bytter og/eller fjerner deler som har til hensikt å redusere lyden fra syklene.

Han sier at bare hans patrulje har den siste uka har utstedt 5-6 kontrollsedler på disse forholdene og skrevet to-tre anmeldelser på grunn av uleselige skilt.

Bøyd og skjult

- Vi reagerer strengere på tilfellene der det ikke er noen tvil om grunnen til at skiltet er uleselig.

Han sier også at det kan ende med avskilting hvis skiltet er skadet nok.

- Skilt blir bøyd, bulket, eller skrudd fast gjennom tall og bokstaver. Hvis bokstaver og tall blir vanskelig å tyde fra en realistisk avstand, så må man skaffe seg et nytt skilt.

- Det virker som om det er mange som ikke skjønner hensynet registreringsnummeret ivaretar. Og så er det ikke alle som er interessert i å bli identifisert. Vi møter varierende grad av forståelse når vi stopper dem, men vi prøver alltid å ha en hyggelig tone til tross.

Trenden går fra mopeder via lettmotorsykler til tunge motorsykler. Det synes å være ungdommer i alderen 16-18 år og unge voksne oppover til tidlig i 20-årene som kjører lettsykkel.

- Etter forskriftene skal skiltet stå bakerst på kjøretøyet. Det skal ikke være bøyd med enn 30 grader utover eller 15 grader innover. Videre skal det være pent, og ikke uleselig av andre årsaker, slår UP-betjenten fast.

De lover at de skal fortsette kontrollvirksomheten.

Artikkeltags