Gå til sidens hovedinnhold

Hvem tar regninga?

Artikkelen er over 3 år gammel

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Kommentarfeltene i sosiale medier vitner om et stort engasjement rundt butikkenes åpningstider. Den siste uka har vi hatt flere saker om dagligvarebutikker som utvider åpningstida, hverdager som søndager, og folket synes å ha delte meninger om saken.

- Supert! Folk velger selv om de vil handle og det blir jobb til flere, skriver en.

- Helt forkastelig. Regner med at maten blir dyrere når folk skal lønnes hele døgnet, skriver en annen.

Noen mener det blir flott å få handle etter jobb uansett hvor sent det blir. Bare tøv, svarer en annen.

Noen argumenterer for at butikkansatte jobber dag og kveld og helg fra før, og bør få slippe denne merbelastningen.

Andre påpeker da at det er da ikke mer synd på butikkansatte enn andre som jobber kveld og natt, mens atter andre konstaterer at vi lever i 2017, og at dette handler om service til kunden.

Hvorvidt det er nødvendig, ønskelig eller helt forkastelig å handle på søndager og helligdager, morgener og kvelder, får være opp til hver enkelt. Dersom utvidet åpningstid virkelig genererer arbeidsplasser er det flott.

Det er imidlertid grunn til å minne om at til sjuende og sist handler det om at noen må ta regninga også her. De butikkansatte får kanskje noen timer ekstra, men om det er til glede eller til besvær vil antagelig variere. Det blir flere timer på jobb, men det blir også et press kanskje både på betingelser og forventninger. Butikkeiere og drivere som driver marginalt allerede, kan velge å sette inn seg sjøl for å holde kostnadene nede. Alternativet er at varene må bli dyrere, og den regninga vil falle på alle kundene.

Det er grunn til å spørre om det er verdt det.

Kommentarer til denne saken