Sparebanken Hedmark skal spare

Av
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

MeningerDet er trange tider! Det er jammen meg så mange utgifter for både den ene og andre, så nå er det best å spare. Femtenhundre sjeler langt utafor allfarvei er det likevel ingen vits i å spare på! Ikke sparepengene deres heller. Og disse utkantfolka kan spare seg å komme med krav om å ha tilgjengelighet til en bank, langt mindre en minibank. I følge Bokmålsordboka betyr ordet spare å legge til side, ikke bruke, bruke minst mulig, frita, skåne. Det er nok de første forklaringene som er gjeldende for Sparebanken Hedmarks forhold til oss folldøler. Du store min, for en byrde vi i utkantene er blitt!

Det første jeg gjorde etter å ha fått kaldvassbøtta i hodet, d.v.s. nyheten om banknedleggelse med sytten dagers varsel, var å gå inn på bankens nettside. Jeg har erfart at alle institusjoner har verdier og visjoner, og erfaringene har vist at ymse visjoner er fine ord, dessverre langt fra praktisk handling. «Nær i form av å være folkelig, tilgjengelig og ha korte beslutningsveier», står det. «Engasjert i form av å være synlige, ta initiativ og bidra positivt til samfunnsutviklingen»,står det. Videre er det fine ord om dyktighet og nærhet. Det står minsanten følgende: «Sammen skaper vi suksesshistorier og forbedrer oss til det beste for kundene, finanshuset og samfunnet rundt oss». Flotte ord å vise fram på storskjerm i møter og foredrag!

Hvorfor dette hastverket? Hva er det konkret dere har sett over tid? Hvor lenge har dette vært bestemt og hvorfor holde oss for narr? Vi er vant til rasjonalisering, effektivisering og nedleggelser, men det får da være grenser for overkjøring, kupp og arroganse. Du verden, så gjennomtenkt – nedleggelse rett før turisttrafikk og tilstrømning til bygda, rett før ferieavvikling. Og så minibanken ,da.... som er så gammel at den ikke lar seg reparere. Så når den ikke kan repareres, så kan man like godt la være å få tak i ny. Huff og huff og stakkars Sparebanken Hedmark som ikke har råd til å la folldølene få en minibank. Vi er mange som har gått til banken for å be om et lån, hvis de gamle maskinene eller bilene våre ikke lar seg reparere og vi har måttet kjøpe ny. Og lån har vi fått. Vi har betalt tilbake med renter. Satt inn penger for å spare til nytt har vi også gjort. Uff nei, nå går det nesten i surr her – hvem sine penger er det egentlig Sparebanken Hedmark disponerer? Er det jeg som har lånt penger av banken, eller er det egentlig banken som låner mine penger?

Egentlig så tenker jeg ikke bare på meg selv heller. Det ER ikke ofte jeg er innom bankens lokaler i Folldal. Men når jeg gjennom årenes løp har hatt behov, så har jeg satt pris på nettopp nærheten, tilgjengeligheten. Selvfølgelig er det greit med nettbank til det man kan få utført der, men som i mange andre sammenhenger – er det av og til avgjørende å få råd, rettledning, spørsmål og svar ansikt til ansikt! Bankens representanter som uttalte seg til avisene, fortalte hvor flinke de eldre var blitt til å bruke kort og nettløsninger, og de som ønsker skal få kurs og opplæring. Joda, jeg tror på det. Men jeg tror overhodet ikke det gjelder alle eldre ! For noen og enhver kan det bli tullball med koder og kort og og brikker og ustabilt nett. Men da var visst løsningen å ringe bankens kundesenter. Hvor mange tastetrykk må man gjennom for å nå rett person der, tro? Jeg er blitt vant med det, og har «rykket fram i telefonkøen» både i forsikringsselskap, på skattekontor og på NAV. Jeg tror det finnes grupper i samfunnet, også i Folldal, som svært gjerne heller venter på avtaletid i en stol i banklokalet enn å bli satt over til den ene etter den andre pr telefon og musikk i øret. Forøvrig skal nok folldølene også lære seg både Vipps og mCash – ingen fare.

Humor og ironi kan hjelpe på mangt, og jeg humret godt da jeg leste spøken, d.v.s. uttalelsen fra avdelingslederen på Tynset. For det var vel ikke alvor? «Kontanter er uansett tilgjengelig i for eksempel butikkene.» Skal tro hva butikkansatte og -eiere mener om det? Skal de fungere som bank? Hvor mye kontanter skal de ha tilgjengelig til enhver tid, da? Og hva gjør de hvis beholdningen går tom fredag formiddag? Det er allerede sånn – i slike grisgrendte strøk som Folldal, at den butikkansatte faktisk må sjekke kassa for å se om man kan få større kontantbeløp tilbake. Men det verste: Sparebanken snakker om sikkerhetshensyn ved å være bare to på jobb. Hva med den ene dama på butikken som er alene et par timer før stengetid eller han på bensinstasjonen, som skal ha ansvar for større kontantbeholdning? Gjelder ikke samme behov for trygghet og sikkerhet for dem?

Den andre spøken, eller kanskje heller lite gjennomtenkte påstanden, er at folldølene uansett reiser med bil til Tynset «for å utføre ærender i ny og ne.» Helt korrekt. Vi reiser for å gjøre ærend , ikke minst på lørdager. Skal Sparebanken Hedmark ha lørdagsåpent, kanskje? Eller skal jeg avtale tid når jeg har en legetime på sykehuset, hos optiker'n eller tannlegen? Jeg tviler på om personalsjefer og overordnede straks innvilger velferdspermisjon fordi jeg ska kombinere en MR med samtale om banklån eller fondsforvaltninger! Og jammen må vi dra tidlig fra arbeid i Folldal, om vi skulle ha behov for «lokal» banktjeneste de 3 sommermånedene også. Hu hei, hvor det går nedover veiene, for å rekke sommeråpningstidene. Snodig er det også at det er så himla langt å reise fra Tynset til Folldal enn andre veien...

Osingene stakkar, er enda færre kunder enn folldølene. 600 stykker gir ingen gevinst. De har iallfall et lokalt bankalternativ, og kanskje en minibank også. Sparebanken oppgir at de har 2400 kunder tilknyttet Folldal, inkludert fjernkunder. Ikke vet jeg hva fjernkunder er, men jeg lurer på om det er utflytta, lojale døler eller unge, «fattige» studenter. Dem vi har innprentet hvor viktig det er med lojalitet til sparebanken sin, stabilitet,viktig med godt kundeforhold «til de ble voksne». Dem vi en gang satte inn penger fra både barnedåp, konfirmasjoner, og barneforsikringer på. Lojalitet er gammeldags. De får bekreftet det de opplever ellers, at det er marked,vinning, kapitalisme og gjerne sluhet som er viktigst.

Sparebanken Hedmark er i høyeste grad med på å gjøre Folldal enda fattigere nå. Og de har gjort det på en respektløs og feig måte. Vi får null igjen for det vi har bidratt med . Banken vil selvfølgelig motsi dette. Av bankens store overskudd, bonusutbetalinger og gavedryss vi kan lese om, hadde det ikke vært for mye forlangt å gi oss igjen noe. Smålighet, kaller jeg dette. Feighet og respektløshet. Kall det gjerne sutring, men da har dere misforstått. Jeg glefser -og er forbannet!

Nei, folldøler – vi har slått ring før, vi – om det ikke alltid har hjulpet. Kanskje vi skal lenke oss fast til skrankene? Kjempe slik kviknedølene har gjort, slik tynsetingene har gjort – eller har vi allerede resignert? Sparebanken Hedmark er iallfall klinkende klar på at vi må endre oss, og vi må jo huske at «Kjæm'n te Tynset så trivs'n!»

Send inn leserbrev «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags