Maler for å male

Litografier: Christer Tamnes Tronsmed med tre litografier som en spesiallaget for utstillinga Kunst i Bergstaden. (Foto: Jon Høsøien)

Litografier: Christer Tamnes Tronsmed med tre litografier som en spesiallaget for utstillinga Kunst i Bergstaden. (Foto: Jon Høsøien)

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

- Jeg blir rastløs og sur hvis jeg ikke får male. Har alltid et bilde eller flere under arbeid, og vet bestandig at jeg har noe å gå til. Jeg maler for å male.

DEL

Det er ingen tvil om at Christer Tamnes Tronsmed er og vil forbli maler, noe stadig flere setter pris på.

Det er vel 10 år siden han skjønte at det var bildekunstner han skulle bli. Det var etter sin første utstilling, i daværende Krambua i Kjerkgaten på Røros. Riktignok hadde han tegnet og malt siden han var liten, men da flere av bildene han stilte ut der ble solgt, følte han at han var på rett vei.

Nerdum-assistent

- Det er stor forskjell på å tenke at jeg får til noe, til å få konkrete bevis på at dette har jeg fått til, sier Tronsmed. Sjøl om han til da hadde både studerte og arbeidet med både malingsteknikker og modellering, ble det mer og mer tydelig at det å arbeide på et flatt medium trakk mest. Riktignok fikk ha anledning til å jobbe et halvt års tide på verkstedet til Henry Solli og skar i tre, men reiste etterpå til Oslo. Der kom han i kontakt med Nerdrum-miljøet, satt modell, hjalp til i verkstedet og fikk tips og hjelp fra Nerdrum og de andre malerne i miljøet. Etterpå bar det til Island, dit Odd Nerdrum hadde flyttet, og var hans assistent i et års tid før han dro hjem igjen til Oslo.

- Odd påvirket meg veldig mye i løpet av den tiden. Han var veldig klar på at godt håndverk er veldig viktig som grunnlag for god kunst, sier Tronsmed. Han er veldig skeptisk til utviklingen der kunsten teoretiseres og sjølve verket kommer i andre rekke. Det synes som om det handler mer om hva du kan få til å bli kunst enn hva kunstverket i seg sjøl representerer, mener Tronsmed som tydelig viser slektskapet til sin mentor i sine verker.

Ikke bare oljemaleri

Ved utstillingen som åpnet på Bergstadens Hotel tirsdag er Tronsmed representert med vel 20 arbeider, de fleste oljemalerier, men også noen få akvareller og tre litografier som er spesiallaget for utstillinga.

- Jeg kommer nok til å jobbe mer med litografi etter hvert. Har fått kontakt med en kjempedyktig grafiker, Jan-Martin Ulvåg, som jeg nå samarbeider med. Skal du jobbe med litografi er det helt avhengig av den fagkunnskapen en grafiker har for å få et godt resultat, mener Tronsmed. Han kunne også tenke seg å prøve seg mer med akvareller, men synes det er litt skummelt. Har du først gjort noe ferdig på en akvarell kan du ikke endre det på samme måten som på et oljemaleri. Etter oppholdet på verkstedet til Solli, fik han også interesse for å arbeide i tre, ikke bare å skjære i tre, men også med tresnitt.

Flere utstillinger

I det hele tatt synes det som om Tronsmed ikke kommer til å bli rastløs og sur med det første. Under oppholdet på Røros har han med seg både tegne- og akvarellutstyr i sekken. Det er også kommet henvendelser om nye utstillinger, uten at det er klart når og hvor det blir.

- Det er ingen ting som slår utstillinger når detr gjelder å få oppmerksomhet, sier Tronsmed. Han viser blant annet til den forrige utstillinga han hadde i Røros, i 2012. Der fikk han kjemperespons på verkene sine, og etter åpninga av den aktuelle utstillinga på Bergstaden var ikke responsen mindre positiv.

I tillegg til å vise fram arbeidene sine på utstillinger, har Tronsmed også en del bestillingsarbeider, alt fra portretter til stor veggmalerier. Det største i så måte er et til Ullevål skole. Det dekker fire vegger, og hvert bilde på fire meters bredde.

Under utstillinga til Kunst i Bergstaden er det i hovedsak vinterbilder fra Røros som er representert, både fra by- og bygningsmiljøet og naturen rundt. Kunstnerisk rådgiver for denne utstillinga, Øivind Storm Bjerke, forteller at det ikke er tilfeldig.

Røros i endring

- Det er mye bilder knyttet til Røros i omsetning, men det har ikke skjedd noen forandring i måten de fremstiller Røros på, og mye av det er veldig dårlig. Det er derfor viktig å få fram noe nytt, vise dagens Røros i samtid som en levende by, forteller Bjerke som synes at Tronsmed nettopp har klart å få nye vinklinger på tradisjonelle motiver, ofte ved små detaljer som understreker dagens Røros.

-Sammen med bildene til Inger Sitter og Harald Risberg utgjør Tronsmed en treklang som utfyller hverandre og som henger godt sammen, også kvalitetsmessig, mener Bjerke.

Viljen til å fortsette å male for å male blir trolig ikke noe mindre hos Christer Tamnes Tronsmed etter dette.

Artikkeltags