Moods-butikken åpnet på Røros

Foto:

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Inspirert av Røros og røroshistoria.

DEL

- Røros har mye av det urnorske. Derfor skal du ikke se bort i fra at vi bruker noe fra Røros og røroshistoria i designet av kommende kolleksjoner, sa Simen Staalnacke da han fredag kveld ble prensentert for de nye og flotte Moods lokalene midt i sentrum av Røros.

For det er nettopp det urnorske Moodsgutta tar utgangspunkt i ved sitt design som kjennetegnes av farger, humor og glede. Det er mye historie i klærne til Moods både tall og skrift som sier noe om norgeshistorien, artige rariteter og finurlige kommentarer.

Hesteskyss

Dølahingsten Borken plukket opp følget på fire da de landet på Røros lufthavn fredag kveld. Og når gradestokken krøp ned mot 20 grader var det godt at daglig leder av Moods Røros, Therese Sandnes, hadde tatt med skinnluer til gutta.

- Vi har vært på Røros flere ganger, men aldri kjørt så standsmessig. Jeg føler meg nesten litt royal her jeg sitter, sa Ståle mens han skålet i Champagne på vei til preåpningen.

Niende butikk

Moods har i dag åtte brand stores butikker, og Røros føyer seg inn som den niende i rekken.

- Vi har kjent Birgitte, Anna, Svein Inge og Frank i mange år, og som drivere av Retro var den første kunden vår som virkelig hadde tro på oss og vårt konsept. Derfor kjenner de også vår historie godt, og når de henvendte seg til oss med forespørsel om å åpne butikke på Røros tente vi med en gang. Vi viste at de ville få det til. Dessuten passer jo Røros som sted og med sin historie perfekt til vårt konsept. Og Røros er den eneste butikken hvor vi har gjort lokale tilpassninger hva gjelder innventar. I de andre butikkene er det bilde av Stryn på veggen. Her har Røros kirka og trehusene fått flyttet inn. Dessuten er vi veldig stolt over å kunne være den første og hittil eneste Brand store butikken som åpner på Røros,sier Moods grunderen som sammen med Peder Børresen og Jan Egil Flo startet suksessbedriften i 2003.

Nachspiel på Hawaii

Den usannsynlige historien startet med en idé på et nachspiel på Hawaii om å etablere en internasjonal merkevare – med hovedkontor i Stryn. Den fortsatte med 100.000 kroner i etableringsstøtte fra Innovasjon Norge , og senere har de aldri sett seg tilbake. Etter starten i 2003 har de vært eneste år doblet omsetningen.

Simen Staalnacke utvikler sammen med Børresen nye modeller og ideer på løpende bånd mens med-gründer Jan Egil Flo holder styr på at det kommer flere penger inn enn det som går ut, men han er ingen typisk økonomisjef. – Vi kaller ham "økonomidesigner", ler Staalnacke og Børresen.

"Bruk mer penger"

For Flo er ikke som andre økonomisjefer; i stedet for å mase om kostnadskontroll, budsjettevaluering og stram styring, sender han sine kompiser og kolleger budsjettrapporter på sms med budskap som ”bruk mer penger” og ”ha det moro” – og da stoler resten av laget på at det er orden i kassa.

Konseptet ble bygd på ideen om klær til ulike anledninger og stemninger. Derfor finner du tre kolleksjoner hos Moods of Norway i hver sesong: Street, Casual og Cocktail. Happy clothes for happy peoples har blitt et slagord for Moods. Dessuten er de nøye med at ethvert plagg skal ha en norsk detalj. Den norske detaljen er som regel knyttet til historiefortelling – som preger alle Moods of Norway-produktene.

Kontraster

En rekke utenlandske kjendisser står på kundelista, og i dag finne det både butikker i både Los Angeles, Brooklyn,Oslo,Røros og i Flø med sine 168 innbyggere. Her er det kontraster, men det er nettopp disse kontrastene gutta liker.

Moods bruker historiefortelling i sin markedsføring, akkurat som mange andre merkevarer. Forskjellen er bare at de bruker klærne som kanal for historiefortellingen, ikke TV, kino eller magasinreklame. For Moods var det viktig å gå sine egne veier og ikke følge trendene som en magnet. De ville lage fargerike, morsomme klær som skilte seg ut. Og da har det vært naturlig for oss å ta utgangspunkt i den norske historien. Ved å engasjere kundene, oppstår det også dialog. Trofaste Moods of Norway-kunder har oppfattet sjelen i produktene. Historiene trigger og inspirerer kundene. Og de begynner å bry seg om merkevaren.

Tips

- Vi får stadig forslag og tips om produktutvikling fra våre kunder. De skjønner vår tenkemåte og har egne ideer om hvordan dette kan tas videre. Noen ideer bruker vi, andre blir liggende. Men når vi engasjerer våre kunder, så fungerer historiefortellingen, mener gründerne.

Artikkeltags