Øker, øker og øker ...

ØKER: Stadig flere passaserer reiser med fly til og fra Røros. Økningen i årets tre første måneder har vært sju prosent  i januar, 13 prosent i februar og fire prosent i mars i rutetrafikken. - I tillegg var mars en god chartermåned med over 300 passasjerer, sier lufthavnsjef Stig Moen (innfelt). (Arkivfoto)

ØKER: Stadig flere passaserer reiser med fly til og fra Røros. Økningen i årets tre første måneder har vært sju prosent i januar, 13 prosent i februar og fire prosent i mars i rutetrafikken. - I tillegg var mars en god chartermåned med over 300 passasjerer, sier lufthavnsjef Stig Moen (innfelt). (Arkivfoto)

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

I mars var det drøyt 2.200 passasjerer som trafikkerte med rutefly til og fra Røros flyplass. Det er en økning på fire prosent fra samme måned i fjor.

DEL

I tillegg var mars måned en solid chartertrafikkmåned med over 300 passasjerer.

– Hovedårsaken til chartertrafikken var siste helgs turer til Stockholm. Der gikk det to fly fra Stockholm og hit torsdag med turister som skulle videre til Funäsdalen - og to fly med rørosinger som skulle til Stockholm. Retur for alle var søndag. I tillegg har vi hatt noen mindre business-jetfly i mars, forteller lufthavnsjef Stig Moen.

Flere reisende i år

De tre første månedene i 2014 har hatt solid økning i antallet passasjerer.

Januar økte med sju prosent, februar med 13 prosent og mars altså med fire prosent.

– Når en har et gjennomsnitt på rundt 2.000 passasjerer i måneden utgjør disse prosenttallene mange passasjerer, sier Moen.

Han har inntrykk av at det fortsatt er en overvekt av næringslivsreisende som bruker morgenflyet til Oslo og kveldsflyet tilbake til Røros igjen.

– Vi ser også at stadig flere fra regionen bruker flyet når de skal ut på ferie for å komme seg til Gardermoen og derfra videre ut i verden, sier Moen.

Han har også hatt en del kontakt med hotellene, og de merker økt trafikk til Røros med fly.

– Nå er det ikke slik at reisende kan komme seg fra Oslo til Røros og tilbake igjen til Oslo på dagen, og dermed må det ei overnatting til. Det merkes blant annet hos hotellene, sier Moen.

Mer charter

Han forteller at det jobbes systematisk inn mot flyselskapene for å få til mer chartertrafikk til og fra Røros.

– Det er imidlertid ikke så enkelt å få noe konkret ut av det. Både Destinasjon Røros og Destinasjon Funäsdalen er meget positiv, men å få flyselskapene til å ta risikoen er vanskelig. Det må garanteres mye lokalt for å få det til. På kort sikt er det derfor ikke konkrete planer om charterruter, men målet er å få til serier med charterturer - eksempelvis til Stockholm - eller andre reisemål, sier Moen.

Fortsatt økning

Han har godt håp om at tallet på passasjerer vil øke videre utover året.

– Tradisjonelt er mai, juni og juli roligere måneder, men Widerøe har gjennom sine turistopplegg mulighet til å fylle flyene til Røros med flere turister i sommermånedene. De har et landsdekkende rutenett og har landsbilletter og ukebilletter som gjør at du kan fly hvor du vil med samme billett. Røros som turiststed kan nok dra nytte av dette tilbudet, mener Moen.

Han tror også at høsten kan være ei god tid med kurs og konferanser.

– Widerøe har ganske god oversikt, og kan sette inn større fly etter behov, forteller Moen.

Artikkeltags