Stor spenning om bussanbud

SPENNENDE: Administrerende direktør Ole Holden (t.v) og økonomisjef Bjørn Terje Høistad er svært spent på anbudskonkurransen i både Oppland, Hedmark og Sør-Trøndelag. Bildet ble tatt i fjor sommer da Gauldal-Østerdal Buss måtte konstaterer at de ikke fikk ruta mellom Røros og Trondheim.  Arkivfoto

SPENNENDE: Administrerende direktør Ole Holden (t.v) og økonomisjef Bjørn Terje Høistad er svært spent på anbudskonkurransen i både Oppland, Hedmark og Sør-Trøndelag. Bildet ble tatt i fjor sommer da Gauldal-Østerdal Buss måtte konstaterer at de ikke fikk ruta mellom Røros og Trondheim. Arkivfoto

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Gauldal-Østerdal Buss er inne i en svært spennende tid. Selskapet kjemper nå om busskjøring i store deler av Oppland, Sør-Trøndelag og Hedmark.

DEL

Administrerende direktør Ole Holden velger å se mulighetene i det som nå står foran selskapet. I løpet av noen uker vil de første anbudene være avklart, og i september er kortene lagt for busskjøring i hele selskapet de neste seks til åtte årene. Holden håper at Gauldal-Østerdal Buss vil ha en størst mulig andel av busstransporten i området mellom Lillehammer, Elverum og Trondheim.

I dag har Gauldal-Østerdal Buss kjøring i Østerdalen, fra Rena og nordover til fylkesgrensa til Sør-Trøndelag, samt Røros-Støren og mot Trondheim. Dette kan bli kraftig utvidet. Men det kan også ende med en drastisk reduksjon i antall busser og ansatte.

Sterke konkurrenter

Det nye nå er at alle rutene legges ut på anbud.

- Hittil har det vært vanlig bare å gå inn i forhandlinger med respektive fylkeskommunene om pris på videre kjøring. Nå legges det ut på anbud med nasjonale selskaper som konkurrenter. Dette er eksempelvis Nettbuss, Boreal og Unibuss, konstaterer Ole Holden.

Nettbuss er eid av NSB og på den måten er et statlig selskap. Boreal opererer også over hele landet, men er basert i Stavanger-området. Unibuss er eid av Oslo kommune, og er dermed et offentlig eid selskap på linje med Nettbuss.

Gauldal-Østerdal Buss eies av Trønderbilene AS som igjen eies av Torghatten AS, som driver både buss og ferjer.

Store anbud

Gauldal-Østerdal Buss har nylig lagt inn anbud på to pakker i Oppland fylke. Det ene er på kjøring i Lillehammer by og nære omegn. Den andre er på kjøring i Nord-Gudbrandsdalen, det vil si nord for Ringebu. Det andre store prosjektet er kjøring i Sør-Trøndelag. Det er busstransport Røros-Støren, Oppdal, Berkåk, Meldal, Løkken, Skaun, Melhus, Selbu og Tydal. Dette er et langt større område enn det selskapet dekker i dag. Disse anbudene vil bli avgjort i løpet av februar.

Østerdalen neste

- I Hedmark legges busskjøringa ut på anbud for første gang våren 2013. Det blir et langt større område enn i dag, nemlig Trysil, Engerdal, Elverum by i tillegg til kjøring nordover Østerdalen. Det er to-tre ganger mer enn det vi har i dag, sier Ole Holden.

Sjåførene er sikret

Regelverket er slik at sjåførene er sikret jobb, uansett hvem som får anbudene.

- Det betinger at sjåførene blir med over i det nye selskapet som eventuelt får oppdraget. Dersom vi skulle miste kjøring totalt sett, vil det trolig medføre reduksjoner på funksjonærsida. Mister vi oppdraget i Hedmark, men får oppdraget i Sør-Trøndelag og Oppland, beholder alle jobbene sine. Men sitter vi igjen med bare ett område, vil det få negative konsekvenser. Jeg velger å være optimistisk i denne prosessen, sier Ole Holden.

220 ansatte

Gauldal-Østerdal Buss har i dag 220 ansatte. Blir busskjøringa borte, vil selskapet sitte igjen med 80-90 ansatte i Tamnes Transport og verkstedselskapet GB Transportservice AS. Men får Gauldal-Østerdal Buss flere jobber, blir det flere ansatte. Eksempelvis utgjør kjøringa i Oppland 60-70 medarbeidere.

Artikkeltags