Gå til sidens hovedinnhold

Verdensarv og alpinmekka

Artikkelen er over 11 år gammel

«Besøk to land gjennom én reise» er kongs-tanken bak Charterprosjektet

Samarbeidet mellom Røros og Funäsdalen skal lokke vinterturister innom både verdensarvstedet Røros og alpinmekkaet Funäsdalen.

Denne saken og flere andre kan du lese i næringslivsbilaget til dagens Arbeides Rett.

Røros reiseliv og Destinasjon Funäsdalen forsøker å selge seg inn i fellesskap på et internasjonalt marked. Det skjer via Charterprosjektet, med flyplassen på Røros som knutepunkt.

- God kombinasjon

Samarbeidet mellom Sverige og Norge, Røros og Funäsdalen, startet med et interreg-prosjekt i november 2008.

- Målet er helt klart å øke flytrafikken på Røros lufthavn. I Funäsdalen har de investert milliarder for å gjøre stedet til Sveriges største alpindestinasjon. På Røros kan vi tilby verdensarven og mange kulturaktiviteter. Denne kombinasjonen mener vi er veldig god, sier reiselivssjef på Røros, Linda Ramberg.

Tenker større

En stabil chartertrafikk på Røros lufthavn er et langsiktig mål for prosjektet. Når midlene fra interreg tar slutt i 2011, er tanken av avtalene skal leve videre på egen hånd, og ikke bare renne ut i sanden.

- Vi ønsker å tenke mer helhetlig, og over en større region. Vi kan nå tilby gjestene to land i én pakke, sier Ramberg.

Denne pakken har de to destinasjonen begynt å markedsføre ut til blant annet turoperatører. Jobben gjøres foreløpig gjennom allerede eksisterende kontaktnettverk, på messer og ulike workshops.

- Vi har vært ute og fisket, og der vi har fått napp har vi jobbet videre, sier Ramberg.

Internasjonale direktefly

Fly and drive. Dette er noe av konseptet - fly til Røros og lei bil videre. Kontiki-saga Reisen er en av turoperatørene Røros fikk napp hos, et sveitsisk selskap som inngikk en avtale med Røros Flyservice om direkteflygninger mellom Røros og Zürich., Nå i slutten av januar går også de første flygningene mellom Stockholm og Røros, med flyselskapet Skyway Express. Målgruppen er vinterturister, konferansegrupper og yrkestrafikk fra Stockholmsområdet til Røros og Funäsdalen, samt yrkes og ferietrafikk fra Rørosregionen til Stockholm.

Fyller begge veier

Markedsføringen for pakkesalg av Røros og Funäsdalen fortsetter med full tyngde. Når det gjelder det nyeste tilskuddet, ruten mellom Røros og Stockholm, er målet fulle fly begge veier.

- Mens Røros Flyservice jobber for å fylle setene fra Røros til Stockholm, jobber vi motsatt vei - å fylle setene tilbake til Røros, sier Ramberg.

Interreg-midlene har vært svært viktig med tanke på dette prosjektet.

- Med dem fikk vi muligheten til å gå langt tyngre ut i markedet, sier Ramberg.