Ville nominere moren, fikk prisen selv

SERVICEHELT: Ordfører Hans Vintervold var glad for å kunne dele ut prisen for sommerens servicehelt til Frank Norvik på Erzscheidergården. 
 Alle foto: Hilde Porsanger.

SERVICEHELT: Ordfører Hans Vintervold var glad for å kunne dele ut prisen for sommerens servicehelt til Frank Norvik på Erzscheidergården. Alle foto: Hilde Porsanger.

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Frank Norvik på Erszcheidergården er kåret til Røros' kandidat i jakten på sommerens servicehelt. Landsfinalen er i Oslo neste helg.

DEL

– No vart æ rørt. Æ vil del prisen med mora mi, sa en veldig overraska og rørt Frank Norvik da han ble tildelt diplomet fra HSMAI (Hospitality Sales and Marketing Association International).

Prisen ble overrakt av ordfører Hans Vintervold på vegne av HSMAI, og ordføreren syns det var en trivelig oppgave.

– Dette var artig, og det var artig at han ikke skjønte noe så vi fikk overraska han skikkeig, sa en blid ordfører etter prisutdelingen.

Byr på seg selv

Det var kommet inn rundt ti forslag på gode servicehelter i Røros. Frank skal nå til Oslo for å delta i ladsfinalen neste lørdag.

– Frank ser kunden og kundens behov og er en sånn person du blir glad i når du treffer han. Han får deg til å føle deg vel og er en meget god selger. På Erzsheidergården har han og moren i løpet av få år skapt det hotellet i regionen med absolutt høyest belegg. Hvert rom og selvsagt hver gjest er unike. Tidligere i år var de med i konkurransen med Rica Nidelven om Norges beste frokost. Han er en person som virkelig byr på seg selv og skaper glede i hverdagen, sier Reiselivsdirektør Linda M. Ramberg i Destinasjon Røros.

Service rett fra hjertet

Elin Norvik, mor til Frank, kan fortelle at de hadde en dagligvarebutikk da Frank var liten.

– Jeg slo inn varene og Frank satt på disken og snakka med kundene. Han har alltid vært en servicemann, så dette var kjempetrivelig, sier mor Norvik.

For Frank er det viktig å ha kontakt med gjestene på hotellet. Han elsker vertskapsrollen og kunne gjerne hatt middagsselskap hver kveld.

Frank ønsker å gi alle sine gjester en merverdi opplevelse under oppholdet, det gjør han med personlig service.

– Jeg snakker mye med gjestene våre. Spør de hvor de kommer fra, og kanskje har vi felles kjente, eller vært på de samme stedene, og slikt liker gjestene, smiler Frank, som daglig tar en kaffe med hotellets gjester.

For Frank kommer den gode servicen rett fra hjertet, viktigheten av å kunne glede folk.

– Det kan ikke kurses, sier han.

Raus med klemmene

Servicehelten hadde fått meg seg at det var i dag det skulle kåres en servicehelt i Røros.

– Da jeg gikk på jobb tenkte jeg at nå måtte jeg få ut fingeren og nominere mora mi, sier den blide servicemannen.

Det rakk han ikke å gjøre før ordføreren, representanter fra HSMAI og pressen dukka opp hos han.

Frank er involvert i mye på Røros. I tilegg til å drive Erzscheidergården sammen med sin mor og bror, eier han tre klesbutikker i Kjerkgata, Frost, Frost Herre og Moods of Norway. Han er involvert i politikken, sitter i styret til Destinasjon Røros og er fotballtrener for barn.

– Jeg er en knalltøff trener og kjører ungene knallhardt, og når treninga er over, klemmer vi, ler Frank, som gjerne gir hotellgjestene en klem og.

Kommer tilbake

Under utdelingen av service-prisen må Frank ta et utsjekk av noen gjester. Aslak Øverås fra Bærum har hatt ei natt på hotellet sammen med familien sin.

–Vi har hytte på Savalen, og valgte å ta oss ei natt på hotell på Røros. Jeg har vært her siden jeg var en neve stor, men dette var første gangen vi bodde her. Vi har fått hyggelig service og en fantastisk frokost. Jeg vi si at den prisen var velfortjent, sier Øverås som gjerne kommer tilbake ved en senere anledning.

Vise frem serviceheltene

For HSMAI er formålet med Fans of Good Service å få flere til å engasjere seg i det holdningsskapende arbeidet. Gjennom skjerpet fokus, kompetanseheving og bygging av holdninger og bedriftskultur, å kunne gi serviceytelse styrket status. Dette gjøres ved å skape oppmerksomhet, entusiasme og engasjement rundt et felles serviceløft lokalt, regionalt og nasjonalt.

– Vi har hatt service på agendaen i noen år, men gjør nå satsningen enda mer nasjonal gjennom lokale samarbeidspartnere. Formålet med Fans of Good Service er todelt. På den ene siden ønsker vi å styrke servicetilbydernes bevissthet om viktigheten av å betrakte selve servicen som viktig del av produktet. Dernest har vi et oppriktig ønske om å løfte og vise frem de mange serviceheltene, sier juryleder Ingunn Hofseth.

Artikkeltags