Denne gjengen skal gjøre lokalmathovedstaden enda bedre

Rørosmat har tatt initiativet til bedriftsnettverket og står som eier og leder av prosjektet. Nettverket består av representanter fra Bergstaden Hotell, Vauldalen Fjellhotell, Røros Hotell, Destinasjon Røros, Coop Røros, Rema 1000 Røros, Galåvolden Gård, Rørosmeieriet, Stensaas, Røroskjøtt, Røros Bryggeri og Rørosmat.

Rørosmat har tatt initiativet til bedriftsnettverket og står som eier og leder av prosjektet. Nettverket består av representanter fra Bergstaden Hotell, Vauldalen Fjellhotell, Røros Hotell, Destinasjon Røros, Coop Røros, Rema 1000 Røros, Galåvolden Gård, Rørosmeieriet, Stensaas, Røroskjøtt, Røros Bryggeri og Rørosmat.

Artikkelen er over 2 år gammel

Aktører innen mat- og drikkeproduksjon, distribusjon, formidling, handel, servering og reiseliv har etablert et bedriftsnettverk for å bli bedre.

DEL

Røros betegnes ofte som Norges lokalmathovedstad, Røros-traktene som Norges lokalmatregion.

- Definisjonen forplikter og vi må være sikre på at vi leverer det som forventes. I alle ledd, sier daglig leder i Rørosmat, Kristin Bendixvold.

Samarbeid som arbeidsmetode

Lokal mat og drikke har blitt viktig for Røros og Røros-traktene og er over tid innarbeidet som et viktig element i regionens merkevare. Primærproduksjon, foredling, distribusjon, handel, servering og reiseliv er avhengige av denne merkevaren og en videre styrket kvalitet av den. Det har lagt grunnlaget for et nytt konkretisert samarbeid og et ønske om å lykkes i lag.

- I Rørosmat har samarbeid og eierskap vært viktige suksesskriterier fra dag en. Nå tar vi erfaringene vi har fra det arbeidet, og skalerer opp til å involvere flere i verdikjeden, forteller Bendixvold.

Nettverket har deltagere fra alle ledd i verdikjeden og ønsker gjennom bedriftsnettverket å finne gode måter å arbeide sammen på.

- Lykkes vi med det, så er tanken å involvere flere i regionen etter hvert. Her er vi mange som må stå sammen og reiselivet må melde seg på for å bidra til skape spennende matopplevelser og reiselivsprodukter, sier reiselivssjef Tove Martens i destinasjon Røros.

Lokal stolthet

- Kunnskap, kvalitetssikring og deling er viktig elementer vi skal jobbe med i bedriftsnettverket, forteller Kjetil Kvarteig hos Coop Røros og fortsetter: - Vi må bygge stolthet og legge til rette for god samhandling oss imellom. Vi har mye å være stolte av.

- Vi har så mye god mat og drikke i regionen vår, og historiene er så gode, men vi må gjøre de tilgjengelig og synlig for alle de som besøker oss. Og da må vi være samstemte, avslutter hotellsjef Christoffer Laugen ved Bergstadens Hotell.

Nettverket

Rørosmat har tatt initiativet til bedriftsnettverket og står som eier og leder av prosjektet. Nettverket består av representanter fra Bergstaden Hotell, Vauldalen Fjellhotell, Røros Hotell, Destinasjon Røros, Coop Røros, Rema 1000 Røros, Galåvolden Gård, Rørosmeieriet, Stensaas, Røroskjøtt, Røros Bryggeri og Rørosmat.

Bedriftsnettverksprogrammet tilbyr finansiering og faglig hjelp til etablering av forpliktende strategiske samarbeid med langsiktig perspektiv. Ordningen er en del av Innovasjon Norges tilbud til gründere, og vil nå med regjeringens nye satsing på kulturell og kreativ næring ha et ekstra fokus på kreative bedrifter. Formålet er å bidra til økt konkurransekraft, lønnsomhet i bedriftene og grunnlag for videre vekst.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken