Hva er en million verdt?

Petter Karlsson passerer Tynset under Femundløpet 2017.

Petter Karlsson passerer Tynset under Femundløpet 2017. Foto:

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisa og alt innhold på nett

MeningerMandag anslo Tv2 at over én million seere hadde vært innom sendingene fra Femundløpet i helga. I underkant av en halv million mennesker så alle magasinsendingene som gikk sent på kvelden.

700 frivillige skal ha vært i sving og sørget for det 28. Femundløpet. Løpet samlet videre 140 hundekjørere fra 10 ulike nasjoner. Det ble kåret to norgesmestere - og ellers var det mange vinnere.

Gang på gang viste helikopterfilmingingen vide vidder og slake lier kranset av regionens fjelltopper. Hundespann i fint driv i reneste sakte-tv-ånd. Og kanskje best av alt, i år som nesten ingen i hele landet har snø, et snøkledt landskap.

Møtet med representantene for Femund Junior imponerer like mye hver eneste gang, enten det er i tv-ruta eller i levende live. Det Femundløpsfolket har greid å gjøre for rekruttering til hundesporten og tilhørighet til regionen gjennom å satse så bevisst på de unge løperne, står det stor respekt av.

Regionen fikk vist seg fram, og hundekjørersporten fikk vist seg fram. Tv-produksjonen bød på flinke programledere og kommentatorer, fine menneskemøter, hundekjørere, næringsliv, bikkjeglam, dugnadsånd, engasjement, lokalmat og kuldegrader.

Til å bli både imponert og glad av.

Vi håper først og fremst vi har vært vitne til at en Femundløpsorganisasjon, som nærmest lå nede med halvknekt rygg og redusert rykte, virkelig er i ferd med å reise seg. De trengte - og fortjente - et år med sol og medvind, både i og utenfor sporet.

For det andre er det grunn til å forvente effekt framover.

Når det gjelder tv-produksjonen, var det ikke først og fremst hundekjørere som var målgruppa. Derimot hadde Femundløpet AS, med sine samarbeidspartnere som gjorde tv-produksjonen mulig, et helt klart mål: Å øke markedsverdien både til Femundløpet og Fjellregionen.

Nå vet vi at det går an, på Røros og i regionen, uten å flytte innkomsten til Lillehammer. Markedsverdien av årets tv-dekning i kroner og øre, får fagfolka uttale seg om. Kanskje vil noen komme hit for å gå på ski, oppleve regionen eller komme flyttende med hele hundespann?

Forhåpentligvis vil både lokale og nasjonale aktører finne det interessant å investere i neste års Femundløp. Det vi har sett i år bør være bare begynnelsen.

Send inn leserbrev «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags