Gå til sidens hovedinnhold

Bråstopp for lokalmaten?

Artikkelen er over 3 år gammel

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Veksten i salg av lokalmat har flatet ut. Noen har kalt det en bråstopp. Andre har bedt om at analysegrunnlaget må gjennomgås, fordi her må det rett slett være en feil. Om det siste er tilfelle har en ikke fått svar på ennå, men det som skaper engasjement om dagen er salgstall for lokalmat som ble presentert før helga. De viser at salget for lokalmat vokser mindre enn for andre matvarer for første gang på mange år.

Det er forunderlig i så fall, fordi det aldri har vært flere produsenter og flere lokale produkter i butikkene, mener Matmerk-direktør Nina Sundquist. Hun konstaterer at en her mangler en logisk forklaring. Senest i fjor var nemlig økningen i salget av lokalmat 2,5 ganger høyere enn annen mat vi kjøper i dagligvarebutikken.

Definisjonen på lokalmat er mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetoden, tradisjon eller produkthistorie. Målet fra myndighetene er at omsetningen fra lokalmatsalget skal nå 10 milliarder kroner innen 2025. Landbruksminister Dale har uttrykt forventning om at en skulle passere halvveis i 2017, men med utflatingen i veksten så når en ikke dit men ender på 4,95 milliarder, ifølge avisa Nationen.

Til Arbeidets Rett sier både Kristin Bendixvold i medlemsselskapet Rørosmat og flere lokalmatprodusenter at de ikke er bekymret over statistikken. Tvert om henger de med også i 2017, i aller høyeste grad. Det er like fullt viktigere enn noen gang å favne om lokalmatproduksjonen som noe som binder regionen vår sammen, både i salg-, opplevelse- og markedsøyemed.

Kommentarer til denne saken