Snøskuterløyper i Holtålen

Mer fakta: Rådmannen vil ha mer fakta og flere innspill på bordet før politikerne vedtar om det skal etableres snøskuterløyper i kommunen.                                                                                                    Illustrasjonsfoto

Mer fakta: Rådmannen vil ha mer fakta og flere innspill på bordet før politikerne vedtar om det skal etableres snøskuterløyper i kommunen. Illustrasjonsfoto

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Nå er det vel slik at vi som ikke ønsker at det skal tilrettelegges for snøskuterløyper til fornøyelseskjøring i vår unike natur, blir klassifisert som snøskuterfientlige, men slik er det heldigvis ikke.

DEL

Snøskuteren som arbeidsmaskin er helt unik til mange oppgaver som feks vedkjøring fra skogen, helt uunværlig for reindrifta, kjempefint at Røde Kors kan stille snøskuterpatruljer når det er redningsaksjoner, kjøre ved/utstyr til hytta/setra, ikke minst muligheter for leiekjøring og på mange andre områder er snøskuteren suveren. Men det går en grense - fri ferdsel med snøskuter hører ingen steds hjemme, hverken i eller ved tilrettelagte løyper som i en årrekke har vært har vært brukt til friluftsliv og som er tilrettelagt og preparert til dette formål.

Frp vil gjøre det billigere å kjøre snøscooter

Det må være helt urealistisk å legge fri snøskuterferdsel i samme trase som mosjonister, familiefolk med barn og hunder. De aller fleste som benytter løypene til Holtålen Turforening ønsker en god trimtur, nyte den stort sett uberørte naturen, beundre de rene hvite vidder, nyte stillheten og roen. Alt dette oppsummeres i bedre helse og livskvalitet og det er nettopp disse kvaliteter de aller fleste som kjøper seg hytte i Holtålen ønsker seg. Hytteundersøkelsen fra 2015 viser dette tydelig: På spørsmålet «Hva liker du best med Holtålen» svarer: 95% Naturen og fjellområdene og 79% Fred og ro. På 9.plass kommer alpinanlegget med 20%. (Nye hytter i tilknytning til alpinanlegget vil sikkert endre litt på dette). Utenbygds bruk av hyttene tilsvarer 392 fastboende og ringvirkningene tilsvarer 40 lokale årsverk/arbeidsplasser.

Snøskuterløyper i Ålen og kommunal saksbehandling

Spørsmålet blir da: Hvem skal Holtålen kommune lytte til: De forholdsvis få snøskuterkjørere (i forhold til de mange friluftsbrukere) i tilrettelagte løyper, eller hyttefolket med sine 143.000 gjestedøgn hvert år? Har Holtålen kommune tatt debatten om det skal satses på natur, friluftsliv , stillhet og ro som de aller fleste ønsker, eller skal det satses på det motoriserte «friluftslivet»? Hvorfor har samtlige fjellkommuner i Valdresområdet droppet tilbudet om fornøyelseskjøring med snøskuter? De satser på leiekjøring, friluftsliv og hytter!

Ut fra det materiale som foreligger til den kommunale behandlingen av snøskuterløyper, finnes:

Vinnerne:

*De få snøskuterkjørere (som ikke har hytter og setrer langs snøskutertrasene) i forhold til antall skiturister/mosjonister/friluftsfamilier. *Parkeringsplassene.

Taperne:

*Vinterfriluftslivet: Mosjonister, familier med barn og hunder som må gå i samme trase som snøskuterne med støy, lukt og ikke minst trafikkmessig usikkerhet. Skiturister som ønsker å nyte naturen, stillhet og fred.(Se hytteundersøkelsen).

*Hytte-og setereiere langs den planlagte snøskuterløypa: De må nå betale dag/årsavgift for å bruke traseen. Bruksperioden blir kortere,avkorting både høst og vår. Begrenset kjøretid i døgnet. De må søke om dispensasjon som tidligere, kanskje reduksjon i antall turer? I saken står: «En av målsettingene for etablering av snøscootertraseer er at dispensasjonspraksisen i kommunen kan reduseres i stor grad» ... «en dispensasjonspraksis som på mange måter uthuler dispensasjonsinstituttet».

Derfor oppfordres alle som ønsker at vi skal beholde nåværende ordning med unik tilgang til friluftsliv og god tilgang til hytter og setre, om å si nei til den nye ordningen som er så negativ for så mange. Høringsfrist er satt til 20. april.

Gummi og maskin omsetter for 22 millioner i året – halvparten kommer fra snøskuter



Send inn leserbrev «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags