Gi seksåringene den skolen de fortjener!

Dalsbygda og Os skoler

Dalsbygda og Os skoler Foto:

Av
DEL

LeserbrevI disse dager begynner 16 førsteklassinger på skole i Os. 4 i Dalsbygda og 14 på Os. De er fulle av utforskertrang, nysgjerrighet og har varierende antall lopper i blodet. Er skolen klar til å ta imot dem?
Foreldrene er spent og noen også bekymret, for hvordan overgangen fra barnehage til skole skal bli. Fra en hverdag med fri lek og mye bevegelse, til skolehverdagen med færre voksne og mer stillesitting. Dette er fem- og seksåringer, og mange trenger fortsatt hjelp til påkledning og veiledning i måltider for å klare å finne roen til å spise.
Da seksåringene startet på skolen etter Reform 97 skulle man velge det beste fra barnehage og skole. Læring skulle skje gjennom lek, og det første året skulle ivareta de yngste barnas lekne verden med suget etter å lære nye ting. Arbeidsformen skulle være preget av barnehagepedagogikk, men ting endret seg. Barnehagepedagogikken er erstattet av formell opplæring i lesing, skriving og regning, som følge av Kunnskapsløftet og stadig mer omfattende kvalitetsstyringssystem. Lærere vi har snakka med sier at det som tidligere skulle læres i andre klasse, nå skal læres i første.
Dagens førsteklassinger møter en hverdag der faglige resultater blir prioritert. Det benyttes mange former for lekbasert pedagogikk, men den lærerstyrte leken kan aldri erstatte den kreative leken som ungene former sjøl. Vi vil lytte til lærere og pedagogers bekymring for at seksåringene møter en skole som ikke er tilpasset dem.
Vi tar på alvor at mange barn, sliter med å tilpasse seg skolehverdagen. Målet må være å gi mestringsfølelse, ikke å skape tapere.
Vi skylder seksåringene våre å ikke overse utviklingen som har foregått. Skolen skal møte barna på en god måte, og gi dem en skolehverdag som er tilpasset alderen deres.
Resultatene av å gå fra ni- til ti-årig skole har dessverre uteblitt. Elevene har ikke mer kunnskap når de går ut av grunnskolen i dag enn før Reform 97. KrF vil derfor at 6-årsreformen skal evalueres, for å sikre at skolestarterne får en skole som er tilpasset dem. Normen vår om lærertetthet er også i tråd med dette. KrF ønsker å stå på for å gi seksåringene tilbake den skolen de var lovet.

Send inn leserbrev «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags