Hvor mye tåler flyruta?

FLY: Widerøe-fly på Røros lufthavn.

FLY: Widerøe-fly på Røros lufthavn.

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Leder

Gjentatte ganger de siste ukene har vi i Retten fått tips fra frustrerte brukere av flyruta Røros – Oslo – Røros. Vi hopper ikke høyt på første varsel. Vær og vind og vinteruforutsigbarhet kan skape forsinkelser og innstillinger som det ikke er noe å gjøre med. En bør passe seg litt for å rope ulv, ulv også.

Iblant sjekker vi regulariteten og ofte finner vi at den som tipset oss må ha vært ekstra uheldig dersom hun har opplevd flere kanselleringer på rad, fordi tallenes tale i statistikken viser at punktlighet og regularitet slettes ikke er så verst. Vi refererer også trafikktallene på flyruta med jevne mellomrom og hver eneste gang det kan meldes om gode tall og rekorder er en gledens dag for alle oss med hjerte for lufthavna og flyruta.

Politikere, næringsliv og privatpersoner fra hele regionen står sammen med et sterkt engasjement og slår ring om ruta hver gang det er anbudstildeling eller det er foreslått endringer i regler og ruter. Vi vet hvor viktig infrastruktur flyruta representer. Derfor er dagens artikler om flyruta forstemmende lesning. Det verste er at det kan synes som om den negative trenden skal vare ei stund.

Punktlighet og regularitet virker på bruken. De som benytter seg av ruta ofte trenger forutsigbarhet. Det er svært alvorlig når vi hører om næringslivsfolk som heller setter seg i bilen og kjører til Værnes for å fly til Oslo på et møte, enn å stole på at morgenflyet går fra Røros. På den måten går trafikktallene ned, og ruta henger i en skjørere tråd. Både privat og offentlig virksomhet, reiselivet og kurs- og konferansevirksomheten i regionen trenger flyruta.


Send inn leserbrev «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags