Hybridbilsalget øker stadig

ØKT HYBRIDSALG: Daglig leder Henrik Slettum (til venstre) og salgskonsulent Svein Gjevikhaug på Tynset konstaterer at Toyota Slettum Bil nå selger flere nye hybridbiler enn vanlige biler. Hybridstasjonsvogna har også gjort sitt inntog. (Begge foto: Tonje Hovensjø Løkken)

ØKT HYBRIDSALG: Daglig leder Henrik Slettum (til venstre) og salgskonsulent Svein Gjevikhaug på Tynset konstaterer at Toyota Slettum Bil nå selger flere nye hybridbiler enn vanlige biler. Hybridstasjonsvogna har også gjort sitt inntog. (Begge foto: Tonje Hovensjø Løkken)

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Hybridbil blir mer og mer populært. Over halvparten av nybilene fra Toyota Slettum Bil er hybridbiler.

DEL

I 2012 var 43 prosent av totalsaget på nybil hos Slettum hybridbiler. I år vil det bikke 50 prosent.

– I år kan vi fort ende på at så mye som 55-60 prosent av nybilene vi leverer, er hybridbiler, sier daglig leder Henrik Slettum i Toyota Slettum Bil AS.

Slettum Bil har avdelinger på Røros og Tynset. Rørosavdelingen står for om lag 60 prosent av bilsalget.

Haltdalen først ute

– Vi leverte faktisk Norges første hybridbil i 2000, til en bilkjøper i Haltdalen, forteller Slettum.

På verdensbasis fins det fem-seks millioner hybridbiler, og Toytota er bilmerket som dominerer markedet, ifølge Slettum delvis fordi Toyota var tidlig ute og har patentert tusenvis av funksjoner.

– Nå har vi fem modeller som leveres som hybridbiler. Det som foreløpig mangler i sortimentet, er en hybrid-SUV. Men neste generasjon RAV kan nok bli en hybrid-bil, tror Slettum.

Merker ingen forskjell

Han forklarer at hybridbilen veksler mellom elektrisk og bensindrevet motor:

– Bilen har to motorer som jobber sammen, uten at sjåføren gjør noe for det. Bilen er dessuten sjølladende; den skaper sin egen strøm.

Alle Toyotas hybrider er utstyrt med trinnløst automatgirsystem.

Hybrid-kunden

­- Hvem er den typiske hybridbil-kjøperen?

- Kunder som vet at de skal ha en automatbil. Gjerne eldre som er på jakt etter en rimelig bil med automatgir. Men også de yngre velger hybrid. De syns konseptet er framtidsrettet, forteller Henrik Slettum.

Han legger til at langt fra alle kunder entrer bilbutikken med en klar formening om at det er en hybridbil de skal ha.

– Ikke alle tenker på at dette er en valgmulighet, så litt folkeopplysning må vi fortsatt drive, konstaterer Slettum.

En hybridbil har svært lave utslipp av CO2 og NOx. Slettum tror likevel det er økonomi og funksjonalitet mer enn miljøvennlighet som appellerer til kundene.

Bilen om ti år

- Hvordan ser nybilmarkedet ut om ti år, tror du?

- Da selges det nok stort sett bare biler med mer enn én motor. De aller flere biler vil være hybridbiler på en eller annen måte. Dessuten vil hydrogenbilene komme. Toyota lanserer sin første hydrogenbil i 2015, sier Henrik Slettum.

Artikkeltags