Pigg av eller pung ut

Piggdekk reduserer risikoen for en dødsulykke på vinterveiene med 42 prosent.

Piggdekk reduserer risikoen for en dødsulykke på vinterveiene med 42 prosent. Foto:

Artikkelen er over 7 år gammel

Med vinteren og påsken tilbakelagt er det på høy tid å ta av piggdekkene – noe annet kan bli dyrt. Men enda viktigere: Det kan være livsfarlig å beholde vinterdekkene på i varmt vårvær.

DEL

Alle vet at det er farlig å kjøre med sommerdekk på vinterføre. Men det motsatte kan være vel så skummelt.

– Vinterdekk er laget for å bli brukt når det er kaldt. I påsken har temperaturen steget til langt over ti plussgrader mange steder, og da fungerer dekkene svært dårlig. Jo varmere det er, desto dårligere blir dekkene, advarer Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann.

750 kroner per dekk

Sen påske gjør at fristen for å jekke av vinterdekkene er rekordsen i Sør-Norge: 2. mai. I Nord-Norge er fristen alltid 1. mai. Utrykningspolitiet opplyser at bilførere med piggene på kan bli ilagt gebyr på 500 kroner. For kjøring med blankslitte dekk kan det bli langt dyrere: 750 kroner per dekk som har mindre enn 1,6 millimeter mønsterdybde.

Men også piggfrie vinterdekk må av – både for sikkerheten og miljøet. NAFs tester av piggfrie vinterdekk i varmegrader viser faretruende bremselengder sammenlignet med sommerdekk.

– Det er fullt lovlig å kjøre med disse dekkene, men da tar man sjanser både med eget og andres liv. Selv de dårligste sommerdekkene framstår som glimrende sammenliknet med piggfrie vinterdekk, understreker Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Verre enn sommerdekk på is

Haukenes i Dekkmann håper derfor at befolkningen er klare til å gyve løs med jekken straks påsketuren er tilbakelagt.

– Kombinasjonen høy temperatur og regnvær er spesielt farlig og kan sammenlignes med å kjøre på en islagt vei med sommerdekk. Kanskje er det enda verre, fordi mange ikke er klar over hvor farlig det er, sier han.

De potensielle farene forplanter seg videre til neste vinter: – Piggfrie dekk slites raskt om sommeren, og blir ofte helt ødelagt før neste vinter. I tillegg ruller disse dekkene som regel tyngre enn sommerdekkene. Det betaler du for hver gang du fyller drivstoff, sier Haukenes.

Ifølge en analyse av bilulykker gjennomført av Statens vegvesen i 2006, var feil eller mangler ved dekk eller hjul medvirkende årsak til 12 prosent av dødsulykkene.

Artikkeltags