Solid økning i bilsalget

Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Bilsalget i Fjellregionen økte i 2011 med nesten 30 prosent i forhold til året før. Her i distriktet er det Toyota Slettum som har kapret den desidert største andelen av salgsøkningen.

DEL

På mange måter er dette en motstrøms utvikling i forhold til resten av landet. Den prosentvise salgsøkningen i vår region er for eksempel over tre ganger så stor som landssnittet.

Opp 80 prosent

Dessuten; for Norge under ett gikk Toyota-salget ned nesten 10 prosent i fjor. I Fjellregionen økte salget med over 80 prosent. Mens Toyota Slettum leverte 65 nye biler i 2010, endte fjoråret med hele 118 solgte biler. Med det inntar forhandleren med avdelinger på Røros og Tynset, en klar lokal førsteplass. På de neste plassene følger Ford og VW med henholdsvis 82 og 62 biler.

Kvalitet

Henrik Slettum og Frode Krogseth-Skauby, henholdsvis daglig leder og salgssjef ved Toyota Slettum, er naturlig nok særdeles fornøyd med tallene.

- At vi gjør det så godt både i den regionale konkurransen og i forhold til Toyota på landsbasis, er selvsagt en fjær i hatten for oss. Vi velger å tro at vår satsing på kvalitet i alle ledd, er en viktig forklaring på det gode resultatet, sier de to karene.

- Men klarer dere å matche disse salgstallene når det skal gjøre opp status for 2012?

- Ja, det er i hver fall vår klare ambisjon. Vi tror på fortsatt økning.

Årsaken til Toyotas trøblete fjorår var jo direkte knyttet til leveringsproblemer etter jordskjelvet og tsunamien. Nå er disse problemene ryddet av veien.

- Har dere noen god forklaring på at bilsalget generelt økte så mye mer i vår region enn i resten av landet i fjor?

- Nei, men Fjellregionen skiller seg ofte ut fra generelle statistikker og trender. Noen bedre forklarinn enn det har vi vel ikke, sier Slettum og Krogseth-Skauby.

Mitsubishi

Mens Toyota var fjorårets taper på landsbasis - det eneste merket med nedgang i personbilsalget - var Mitsubishi den store vinneren med en salgsøkning på formidable 67 prosent i forhold til 2010. I 2011 ble det omsatt nesten 8.000 nye Mitsubishi, mot knapt 5.000 året før.

Rekordhøy dieselandel

På tross av høyere priser på diesel og mer miljødiskusjon rundt dette drivstoffet, øker fortsatt andelen dieselbiler. For året under ett ble dieselandelen i 2011 75,7 prosent, den høyeste andelen noensinne. I samme periode i 2010 var dieselandelen knapt 75 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Når det gjelder alternative motorer, er salget fortsatt marginalt. Rundt 4.000 av de totalt 130.000 nyregistrerte personbilene i fjor, var kjøretøyer med bensin/elektrisk hybriddrift. En liten men positiv miljøgevinst, er at gjennomsnittlig CO2-utslipp for fjorårets biler gikk ned med nesten fem prosent sammenlignet med nybilene som ble solgt i 2010.

Flere varebiler

Varebilsalget økte enda mer enn for personbiler i fjor. For hele landet ble det nyregistrert over 35.000 innen denne kjøretøygruppen. Det er over 20 prosent opp i forhold til året før.

Opplysningsrådet for veitrafikken konkluderer med at 2011 er det fjerde beste salgsåret bilbransjen har hatt

Solgte biler i Fjellregi-onen 2011 (2010 i parantes)

1. Toyota 118 (65)

2. Ford 82 (72)

3. VW 62 (44)

4. Kia 60 (51)

5. Opel 46 (36)

10 på topp personbiler i Norge (2010 i parantes)

1. VW 20.898 (19.172)

2. Toyota 15.236 (16.878)

3. Ford 12.991 (11.841)

4. Volvo 11.995 (10.458)

5. Mitsubishi 7.842 (4.674)

6. Skoda 7.620 (6.755)

7. Peugeot 7.427 (7.162)

8. Audi 7.351 (6.654)

9. BMW 6.288 (5.657)

10. Nissan 5.832 (5.028)

Artikkeltags