Pers Bil legger satsingen på Tynset på is

Fokuserer på butikken i Oslo: Per Rønning, til venstre, i Pers Bil forteller at satsingen på Tynset er lagt litt på is. Her sammen med Øyvind Nilsen som var med som selger.

Fokuserer på butikken i Oslo: Per Rønning, til venstre, i Pers Bil forteller at satsingen på Tynset er lagt litt på is. Her sammen med Øyvind Nilsen som var med som selger. Foto:

Av

Per Rønning åpnet en filial av Pers Bil i Parkveien på Tynset i november 2017, men den siste tiden har det vært tomt for biler i lokalet ved rundkjøringen i Parkveien på Tynset. Det skyldes en ustabil og lite forutsigbar bilbransje forteller han.

DEL

– Satsingen i Tynset kom litt i gang etter at jeg hadde noe biler stående ved Domus i forbindelse med Tynsetmart'n. Det er forresten kanskje ikke riktig å kalle det en satsing heller, men jeg fikk et sted å sette bilene som var vanskelig å omsette i Oslo. Plutselig var det en som ville være med meg og hjelpe meg å selge bilene og da var vi i gang, forteller Rønning.

30 år

Han har drevet i bilbransjen i Oslo tretti år og opplevd båre oppturer og nedturer, i den siste tiden har det vært tøft å være bruktbilselger.

– Samtidig jobbet jeg iherdig med å omstrukturere til langt rimeligere lokaliteter i Oslo som kunne være mer etter dagens marked. Da hadde jeg et lokale på nærmere 800 kvadratmeter, og det sto ikke helt i stil med omsetningen. I dag har jeg flyttet ut derfra og etablert meg i et mindre lokale lokalt på Oppsal der jeg og dattera bor. Det var krevende å gå fra bra overskudd i flere år til å se at butikken gikk med store tap. Derfor måtte jeg gjøre noe. Muligheten på Tynset, hvor det fremdeles er marked for blant annet dieselbiler ble viktig i en periode hvor jeg måtte kvitte meg med mange biler og forberede meg til en tilværelse i mindre lokaler. Nå har jeg kuttet antall bruktbiler i butikken fra mellom 60 og 70 som jeg hadde tidligere til rundt ti biler, og har jeg ikke noe å sende til Tynset lengre, sier han.

Grunnen til at det har blitt tøffere å drive som bruktbilselger de siste årene handler om flere ting ifølge Rønning.


Bil og sykkel - hand i hand for Pers Bil.

Bil og sykkel - hand i hand for Pers Bil. Foto:

Privat leasing

– El-bilene har jo kommet for fullt. I Oslo er det først og fremst det som selges. I tillegg så er privat leasing mer og mer populært.

Privat leasing av bil betyr at man betaler et innskudd på bilen og så avtaler en tidsramme for hvor lenge man skal ha bilen, og et månedsbeløp man betaler. Man leier altså bilen for en periode før man leverer den tilbake.

– Dette gjør jo at markedet for bruktbiler har stupt de siste årene. Samtidig skjer det utrolig mye med tanke på hvordan bilhverdagen blir framover. Blir det elektriske biler? Hydrogen? Er det liv laga for fossil biler? Dette gjør det kanskje ekstra gunstig for kjøperne å velge leasing akkurat nå, sier Rønning som har spedd på bilsalget med litt annet.

– Nå har jeg etablert en sykkelbutikk med sykkelverksted og kontor for bilsalg, bilene står i et lager like ved butikken. Dette er en ganske annerledes måte å drive butikk på, men jeg trives med det. Til vinteren satser jeg på skiservice, ligger jo rett ved marka og vi er selv engasjerte i den lokale skiklubben Rustad, sier Rønning.

Når det gjelder Tynset og framtiden her så har han ikke gitt opp muligheten for å etablere seg igjen, men tror at det som driver med bilsalg og da spesielt bruktbilsalg bør tenke stort og sammen i framtida.

- Det var Petra som dro meg opp til toppen på Tron, sier per Rømming

- Det var Petra som dro meg opp til toppen på Tron, sier per Rømming Foto:

Må på Tron

– Jeg har fortsatt troen på et bruktbilsenter på Tynset, og kjenner de fleste aktørene her godt fra før. Jeg og flere av de andre lokale forhandlerne snakket om å finne en løsning sammen etter at jeg åpnet filialen i Parkveien, men vi fant ingen god løsning alle ville gå for. Om jeg skal skyte litt fra hofta, og komme med mitt forslag, så er det å etablere et stort bruktbilsenter sammen alle aktørene på Tynset, og så kunne man ved siden av de drevet sitt eget nybilsalg innenfor de kjedene man er etablert i, sier Rønning som er på besøk i regionen for å feriere samtidig som han tenker høyt om bruktbilbransjen i Nord-Østerdal og Tynset.

– Jeg og dattera, Petra, trives veldig godt her. Vi må ha en sykkeltur opp på Tron, i år er tredje året vi gjør det. Vi har også vært her tidligere i sommer og da fikk vi med oss Tynsetrittet i forbindelse med TransØsterdalen. Det var veldig bra og nå skal jeg gjøre mitt for å promotere det for sykkelmiljøet i Oslo, sier han.

Så får vi se om det bare blir ferieturer til Tynset for Rønning og dattera eller om vi får se Per Bil-skiltet igjen.

Fra sykkelverkstedet.

Fra sykkelverkstedet. Foto:



.


Artikkeltags