Nye tanker om butikk

SAMARBEIDER: Røros Handelsstand er her samlet til informasjonsmøte om det nye samarbeidsprosjektet. Sigrid M. Jansen fra Rørosregionen Næringshage til høyre. Leder i handelsstanden, Liv Grådal, i midten foran.

SAMARBEIDER: Røros Handelsstand er her samlet til informasjonsmøte om det nye samarbeidsprosjektet. Sigrid M. Jansen fra Rørosregionen Næringshage til høyre. Leder i handelsstanden, Liv Grådal, i midten foran. Foto:

Av
DEL

MeningerHandelsnæringen snus på hodet av nye digitale løsninger, robotifisering og nye banebrytende aktører. Kan lokale butikker egentlig møte denne internasjonale konkurransen?

Spørsmålet reises, da prosjektleder og rådgiver i Rørosregionen Næringshage, Sigrid M. Jansen inviterer til Storstuggu på Røros tirsdag kveld. Dit kommer en av Nordens fremste eksperter på utvikling og trender i detaljhandelen, og Hovedorganisasjonen Virke vil legge fram sine analyser av hvordan norsk handel vil utvikle seg. På Røros leder Jansen styringsgruppa for prosjektet «Rethink. Restart. Retail. Røros.», et samarbeid mellom Røros Handelsstands Forening og Rørosregionen Næringshage, finansiert av Trøndelag fylkeskommune.

Detaljhandelen er i voldsom endring, og flere lokale forretninger så vel som nasjonale butikk-kjeder utfordres. Kjeder som Tilbords, Enklere liv og PM er alle slått konkurs. Nille sliter stort og har blitt tatt over av DNB. Europrissjefen er bekymra og sier det vil ta år før krisen er over. Før helga meldte IKEA at de skrinlegger planene om fire nye varehus i Norge. På Røros melder Jernia i Bergmannsgata at de stenger dørene i løpet av våren, og nok et butikklokale risikerer å stå tomt igjen.

I et stadig mer presset marked for detaljhandel gjør Norges største lavprisaktører seg klare for netthandel, og konkurransen og mulighetene fra og ved netthandel er et av temaene som rørosprosjektet tar for seg.

Er det mulig å skape nye og spennende kundeopplevelser i møtet mellom det virkelige og det digitale livet? Kan vi bygge en handelsnæring hvor særegenhet, høy kompetanse og gode kjøps-opplevelser står sentralt, utfordrer Jansen.

I lys av det er det verdt å merke seg at da prisen «Årets handelsbedrift 2018» ble delt ut denne uka, var det barnetøyforretningen Lille Martine som vant. Innehaveren forteller at etter 19 år i barnetøybransjen, opplever de et gjennombrudd etter å ha relansert nettbutikken som nå står for 25 prosent av all omsetning og har blitt en liten bedrift som står på egne ben.

Det er på tide å tenke nye tanker og bygge nye forretningsmodeller hvis den lokale handelen skal overleve, heter det i invitasjonen til møtet tirsdag. Dette er gyldig langt utenfor rørosgrensa, så dit må gjerne alvdøler som nettopp har fått uttrykt svart på kvitt at Fylkesmannen i Innlandet er negativ til detaljvarehandel på Steimosletta, tynsetinger og andre ta turen.


Artikkeltags