Nesten 1 av 10 flyvninger ble kansellert i januar og februar

BEKLAGER: – Vi beklager at passasjerene rammes av kanselleringer på Røros-ruta, som vi vet også kan påvirke videre flygninger og avtaler både innenlands og utenlands, sier kommunikasjonssjef i Widerøe, Catharina Solli.

BEKLAGER: – Vi beklager at passasjerene rammes av kanselleringer på Røros-ruta, som vi vet også kan påvirke videre flygninger og avtaler både innenlands og utenlands, sier kommunikasjonssjef i Widerøe, Catharina Solli. Foto:

Av

Røros-ruta var innstilt ved 13 flyvninger. Det gir en regularitet på 92 prosent. Det er ikke Widerøe fornøyd med.   

DEL

De første dagene i mars starter også heller dårlig for Widerøe. Flyet fra Oslo til Røros tirsdag kveld ble kansellert.

Det samme gjorde morgenflyet fra Oslo til Røros, og med det var det heller ikke noe fly som returnerte fra Røros til Oslo.

– Kanselleringen tirsdag kveld skyldtes tekniske problemer med flyet som skulle fly fra Gardermoen, opplyser kommunikasjonssjef i Widerøe, Catharina Solli til Arbeidets Rett.

Tekniske problemer

– Vi forsøker å ha ekstra fly tilgjengelig for å unngå kanselleringer grunnet tekniske problemer. Tirsdag kveld hadde vi dessverre ikke det. Flyet kunne ikke ta av fra Gardermoen, tilføyer hun.

– Hvordan har regulariteten vært de første månedene i år?

– I løpet av januar og februar kansellerte vi 13 flyvninger. Åtte av kanselleringene skyldtes tekniske problemer, opplyser Solli.

– Tre av kanselleringene skyldtes sykdom blant ansatte. Det kan ha vært uforutsett sykdom hos en av besetningsmedlemmene. Besetning som har overskredet arbeidstiden, grunnet utfordringer som vær, kan måtte bli igjen ved andre destinasjoner hvor flyet og besetningen tidligere har flydd til og fra.

– To kanselleringer skyldtes værhendelser. Værhendelser kan eksempelvis være glatt rullebane eller lynnedslag.

Ustabilt vær

Kommunikasjonssjefen peker på endringer i været som en av årsakene til tekniske problemer og utfordringer. Hun erfarer at denne vinteren har bydd på uvanlig ustabilt vær, mye lavtrykk, større snømengder og oftere lynnedslag.

– Vi beklager at passasjerene rammes av kanselleringer på Røros-ruta, som vi vet også kan påvirke videre flygninger og avtaler både innenlands og utenlands, men sikkerheten er vår første prioritet og da må vi se på alternative løsninger for våre passasjerer, framholder Solli.

Sykdom og overtid

Kommunikasjonssjefen sier at selskapet ikke er fornøyd med at så mange avganger kanselleres.

Selskapet forsøker å sikre tilstrekkelig bemanning. Widerøe har besetninger i bakhånden som kalles inn ved behov ved sykdom og overtid. Det hender likevel at selskapet har en besetning for lite og da må flyvning kanselleres.

– Vi vil ikke at våre passasjerer på Røros-ruta skal rammes og gjør det vi kan for å unngå dette. Vi forsøker å ha ekstra fly tilgjengelig. Videre går vi inn i en årstid med færre uforutsette værhendelser, avslutter Solli.


Artikkeltags

Kommentarer til denne saken