Dugnadsgjengen er på plass

PUSLESPILL: Å bygge opp scene for torsdagens konsert med Oslo Filharmoniske orkester er et puslespill. - Vi bruker samme scene som ble brukt i 1. maikonserten med Berlinfilharmonikerne, og det tar halvannen dag å bygge og en dag og ta ned igjen, forteller daglig leder Bjørn Nessjø i Vinterfestspill. Her er det f.v: Jon Langeng og Arne Grådal som studerer tegninger, og i bakgrunnen ser vi Kari Kluge, Roar Dille, Lars Inge Sevatdal, Bjørn Nessjø og Ole Jørgen Kjellmark. Foto: Tor Enget

PUSLESPILL: Å bygge opp scene for torsdagens konsert med Oslo Filharmoniske orkester er et puslespill. - Vi bruker samme scene som ble brukt i 1. maikonserten med Berlinfilharmonikerne, og det tar halvannen dag å bygge og en dag og ta ned igjen, forteller daglig leder Bjørn Nessjø i Vinterfestspill. Her er det f.v: Jon Langeng og Arne Grådal som studerer tegninger, og i bakgrunnen ser vi Kari Kluge, Roar Dille, Lars Inge Sevatdal, Bjørn Nessjø og Ole Jørgen Kjellmark. Foto: Tor Enget

Når dirigent Gergely Madaras slår i gang Requiem av Gabriel Fauré torsdag kveld har en ivrig dugnadsgjeng gjort et solid grunnarbeid.

DEL

Vinterfestspill i Bergstaden er mest kjent for fire dager med kammermusikk i den femte årstid, som på Røros er i mars. Men Vinterfestspill Arrangement AS er en sidevirksomhet som er med på å forsterke Røros sin plass på det musikalske kartet.

Berlin-Filharmonikernes konsert 1. mai for snart to år siden var det første - torsdag er det Oslo-Filharmonien sin tur.

– Og vi har planer om mer aktivitet. I august skal vi arrangere en TV-produksjon med Kringkastingsorkesteret (KORK) og artisten Terje Nilsen. Så vet vi at den store NATO-øvelsen til høsten legger beslag på det meste som finnes at lokaler i Røros, det blir mye folk, og da må det vel passe godt å ha flere konserter i kirka, forteller direktør Bjørn Nessjø i Vinterfestspill i Bergstaden.

Mye som skal gjøres

Nessjø er sjef for et imponerende dugnadskorps, og mange av dem startet mandag morgen med forberedelsene til torsdagens konsert.

– Vi trenger ikke ta mange telefoner for å samle en gjeng som kommer for å bidra. Jeg tror fellesskapsfølelsen hos våre mange frivillige er sterk, og de stiller opp og gjør en fantastisk innsats. Det er mye som skal på plass. Vi regner med å bruke halvannen dag på å bygge den scena som skal til - og en dag på å ta den ned igjen etterpå. Det er den samme scena som ble brukt under konserten med Berlin-Filharmonikerne. Den ble tatt ned og merket og lagret, i håp om at det kunne bli bruk for den igjen i en ny storkonsert. Og det ble det, forteller Nessjø.

Han er stolt over frivilligheten, og understreker at den er avgjørende for Vinterfestspillene.

– Sammen med Røros som sted og kirka som et fantastisk konsertlokale har dette ført oss fram til en svært god posisjon i musikklivet. Det er nok også årsaken til at Oslo-Filharmonien ringte og spurte om å få komme. Bakgrunnen var at orkestrets direktør, Ingrid Røynesdal, var til stede på Berlin-Filharmonikernes konsert, forteller Nessjø, som synes det er en ære å få den tilliten som arrangør.

Over hundre til sammen

At det trengs ei solid scene sier seg sjøl når orkester, kor og solister teller godt over hundre personer.

– Nå skal ikke alle være på scena samtidig, men 75-80 blir det nok under korverket, forteller Nessjø.

Han synes det er stas å få besøk av landets fremste orkester.

– Oslo-Filharmonien er ikke kjent for å reise ut i tide og utide, og det er derfor stort å få besøk av dem. Og Bergstadens Ziir er et flott konsertlokale - et smykke som er aller finest når det tas fram, sier Nessjø.



Send inn tekst og bilder «

Fortell fra kulturarrangementer og opplevelser, stort og smått!

Artikkeltags