De er kalde om vinteren, for varm om sommeren og ofte overfylt. - Behovet for nytt materiell er absolutt!

Rørosbanen

Rørosbanen Foto:

– Vi blir til stadighet påminnet om det store behovet for oppgraderinger av tjenestetilbud og togmateriell på Rørosbanen.

DEL

Det skriver Tynset-ordfører og leder av regionrådet for Fjellregionen, Merete Myhre Moen i et brev til Jernbanedirektoratet.

Dårlig opplevelse

– Vi som reiser med Rørosbanen opplever dessverre stadig oftere overfylte togvogner, togvogner som er altfor kalde på vinteren, og altfor varme på sommeren. Gamle togvogner med svært dårlig temperaturregulering og svært begrensende muligheter for å sette opp ekstravogner i ferier, før helger og høytider bidrar stadig oftere til en dårlig opplevelse for de reisende, fortsetter hun.

Regionrådet ønsker derfor å markere det absolutte behovet for flere og nyere togvogner på Rørosbanen.

– Vi ber derfor om at flere av de nye togsettene som er bestilt og under produksjon med forventet levering i 2020 og 2021 prioriteres brukt på nettopp Rørosbanen. Vi er også kjent med at SJ (Sweden trains) vant anbudet av jernbanepakke 2, og at det i anbudsprosessen ble lagt inn noen opsjoner. Vi har store forventninger om at opsjonen omkring Rørosbanen utløses, slik at det blir totimersfrekvens på togtilbudet gjennom hele driftsdøgnet, legger Myhre Moen til.

Få togavganger til Trondheim

Hun peker på at det også er et stort behov for generelt flere togavganger som går hele veien fram til Trondheim, da kommunene i Fjellregionen benytter mye tjenester og har mye samarbeid med Trøndelag i ulike sammenhenger.

– Tilbudet mot Trondheim i dag er nærmest fraværende. Vi ber derfor om at dere stiller krav om at opsjonene på Rørosbanen utløses og dermed blir satt i verk av SJ som vant anbudet. Dette mener vi er det minste vi kan forvente i påvente av en elektrifisering av Røros og Solørbanen, som på sikt kan gi oss et betydelig bedre tilbud på mange områder. Men dessverre synes det som om dette vil ta lang tid å få realisert, avslutter Myhre Moen brevet til Jernbanedirektoratet med.

Artikkeltags