Kan utarme Rørosbanen

OFFENTLIG DRIFT: Nils Kristen Sandtrøen er klar på at distriktet vårt er best tjent med at Rørosbanen drives i offentlig regi.

OFFENTLIG DRIFT: Nils Kristen Sandtrøen er klar på at distriktet vårt er best tjent med at Rørosbanen drives i offentlig regi.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Varaordfører på Tynset, Nils Kristen Sandtrøen (Ap), reagerer sterkt på at Rørosbanen nå legges ut på anbud.

DEL

-Vi har en regjering som heller løper ærend for kinesiske selskaper enn å ta beslutninger for hva som er best for togpassasjerer over hele Norge. I et forsøk fra regjeringen på en ideologisk privatisering med salg av våre naturressurser og privatisering av felles verdier, burde det være et paradoks for Høyre og Frp når disse havner i den kinesiske statskapitalismen. Det virker som det ikke spiller ingen rolle for dem hvem som eier og driver landet, så lenge det ikke er fellesskapet i Norge, sier Sandtrøen.

Samferdselsdepartementet har kunngjort de to første konkurransene på trafikkpakker på norsk jernbane. Den ene trafikkpakken omfatter Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen, mens den andre omfatter Dovrebanen, Raumabanen, Rørosbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Nordlandsbanen.

-Sverige har mislyktes med sitt privatiseringseksperiment. Togtilbudet henger dårligere sammen og det har vært et problem med hyppige forsinkelser. I Storbritannia har prisene gått markant opp, sier Sandtrøen.

Han viser til at man i dag kan reise fra Oslo til Bodø på samme billett. Dette blir det slutt på om jernbanen privatiseres og utenlandske selskaper tar over.

- Passasjergrunnlaget i Norge er ikke så stort. Dette privatiseringsekseperimentet vil kunne utarme Rørosbanen for ressurser. Mer midler dras over mot de lukrative banene og vi får et oppstykket togtilbud. Her må vi stå sammen i Nord-Østerdalen, hele Hedmark, men også i Sør-Trøndelag, sier Sandtrøen.

Han mener det ikke er akseptabelt at barn, ungdom, eldre, pendlere og lokalt næringsliv skal rammes fordi regjeringen driver en rendyrket ideologisk politikk og ikke vil se de praktiske konsekvensene.

-Vi burde heller lære av jernbaneland som Frankrike og Sveits som har blant europas beste jernbaner, eid i fellesskap og drevet til det beste for samfunnene.Jernbane er kanskje den tjenesten fremfor noen som må drives helhetlig. Tilbudet må henge sammen og verdiene må komme vanlig folk til gode, sier Sandtrøen.

Artikkeltags