Går for fortsatt statlig drift av Rørosbanen

STATLIG DRIFT: Trond Giske (t.v.) og Nils Kristen Sandtrøen er klokkeklar: nei til en privatisert Rørosbane.

STATLIG DRIFT: Trond Giske (t.v.) og Nils Kristen Sandtrøen er klokkeklar: nei til en privatisert Rørosbane. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Sør-Trøndelags Arbeiderpartis 1. kandidat Trond Giske og Hedmark Arbeiderpartis 2. kandidat, Nils Kristen Sandtrøen, er klokkeklar. - En privatisert Rørosbane vil ikke bli et godt tilbud til regionen.

- Vi håper at vi får tatt over før Høyre og Frp får solgt ut og privatisert Rørosbanen. Vi er sterkt kritisk til at fellesskapsløsningene vi har skal stykkes opp og brytes ned. Dette er bygget opp over generasjoner og vi tror at for å få et trygt og sikkert tilbud, vi vet hvor mange ganger Rørosbanen har vært utsatt, så er det staten som må være garantisten for togtilbudet oppover hele dalen. Det vil vi kjempe for i framtida, sier Sør-Trøndelag Ap's førstekandidat til stortingsvalget, Trond Giske.

Les også: Kan utarme Rørosbanen - Rørosbanen legges ut på anbud

Kamp mot klokka

Sammen med Nils Kristen Sandtrøen var han på Røros onsdag, da fagforbundene i Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag hadde storsamling for å slå seg sammen.

- Det blir en kamp mot klokka, men 11. september (datoen for Stortingsvalget) er det muligheter for å sette kroken på døra for privatisering av Rørosbanen, sier Giske.

Han viser til at Norge er et lite land, med få innbyggere, og viser til privatisering av jernbanen rundt London, og at det selv der er delte erfaringer med privatisering.

- Da er ikke Røros og regionen her et område som egner seg til konkurranseutsetting av jernbanen. Det krever en stor offentlig innsats å ha et godt togtilbud i grisgrendte strøk. En markedsløsning vil ikke fungere, sier Giske som fortsetter: - jeg var næringsminister i fire år og så at markedet er bra for mange ting, men jernbanedrift i et område med lavt folketall er det fellesskapet som løser best, sier Giske.

Leste du denne? Rørosbanen på anbud?

Oppstykket

Sandtrøen skyter også inn at det som er spesielt med Rørosbanen i dag, er at det er flere togskifter. En reise fra Trondheim til Oslo, med Rørosbanen, byr på to togskifter. - Det gjør det ekstra uheldig å privatisere, da man fort vekk da må forholde seg til flere selskap, om regjeringen nå lykkes med å privatisere jernbanedriften. Da frykter jeg at tilbudet vi har i dag, ved å kunne bestille en billett for hele turen, faller vekk. Det er noe vi ikke ønsker oss i regionen, sier Sandtrøen som også er varaordfører på Tynset.

Suveren

Giske og Sandtrøen er spent på i hvilken grad Rørosbanen er nevnt i ny Nasjonal Transportplan som presenteres i sin helhet fredag før påske. Det er lekket at elektrifisering er på plass på Solørbanen, og mellom Elverum og Hamar på Rørosbanen.

- Rørosbanen har en suveren fordel i forhold til godstrafikk da det er lavere over Røros enn det er over Dovre og det brukes derfor mindre energi. Det er viktig å ha to kanaler nord og sør, og det å kunne elektrifisere Rørosbanen som et langsiktig mål ville gjort at godstrafikken også kunne blitt mer miljøvennlig. Det er jo regnet ut om all godstrafikk inn til Trondheim i framtida må gå på trailer, kommer det en ny trailer hvert tredje minutt langs E6. Det vil ikke veiene våre tåle, vi er nødt til å få mer gods over på bane, sier Giske.

Artikkeltags