Nytt håp for gjennomgående bussrute mellom Røros og Trondheim

PÅ TALERSTOLEN: Liv Hanne Tønset (Ap) kjemper for at gjennomgående bussrute fra Røros til Trondheim skal bestå.

PÅ TALERSTOLEN: Liv Hanne Tønset (Ap) kjemper for at gjennomgående bussrute fra Røros til Trondheim skal bestå. Foto:

Fylkestinget i Trøndelag ber AtB se på rutetilbudet på nytt.

DEL

Liv Hanne Tønset (Ap) vil at busspassasjerer fra Røros og Holtålen skal kunne reise til byen uten å måtte bytte buss eller skifte til tog på Støren. Etter at fylkestinget behandlet saken om anbudsstrategi for regionanbudet før helga, er det blåst nytt liv i mulighetene for gjennomgående bussruter.

Bakgrunn for saken i fylkestinget i Trøndelag er at det skal lyses ut nye kontrakter for fylkeskommunal kollektivtrafikk med buss og drosje i Trøndelag utenom Stor-Trondheim samlet i 2019. Oppstart skal være i august 2021.

I den forbindelse ga fylkestinget tidligere i år AtB et mandat til å lage en anbudsstrategi for regionanbudet. Da forslaget til anbudsstrategi ble behandlet i fylkestingets desembermøte ble det vedtatt at AtB må gå flere runder om dette.

– Blant annet hadde AtB i sitt forslag lagt opp til et framtidsbilde der alle rutebusser fra Røros kun skulle gå til Støren. Der skulle det være omstigning til tog eller annen buss, altså i praksis ingen gjennomgående buss til Trondheim som går innom St. Olavs. Dette samtidig som at det flotte tilbudet vi har hatt gjennom Helsebussen skal legges ned. Dette får svært uheldige konsekvenser for innbyggerne i rørosregionen, sier fylkestingsrepresentant for Ap, Liv Hanne Tønset fra Røros.

Hun tok opp saken med komitéleder Per Olav Hopsø, som ifølge Tønset tok tak i saken både med Helseforetaket og AtB.

– Posisjonen hadde derfor et alternativt forslag til vedtak i saken i fylkestinget som innebærer at nytt kollektivsystem skal bygges på en delvis nettverksløsning. Det må sees på en hybridmodell der utvalgte av de lengste rutene er gjennomgående og at disse rutene inngår i intercity-tilbudet. Dette må også sees i sammenheng med et mulig framtidig samarbeid med Helse Midt og Pasientreiser, sier Tønset til Arbeidets Rett.

LES OGSÅ: Politikerprotest: Helsebussen må få gå!

Hun regner med at dette innebærer at en fremdeles vil få et gjennomgående busstilbud til Trondheim.

– Det er viktig at mange grunner. Vi slipper å ha omstigning på Støren, og kanskje også flere omstigninger for dem som skal på St. Olavs. Vi vil med det ha et reelt alternativ til privat bil til Trondheim og St. Olavs, i tillegg til det tilbudet vi har med tog, som vi mener er for dårlig. Dette er også mer miljøvennlig, og sist men ikke minst kan vi ikke basere oss på at pårørende må stå for helsetransport til St. Olavs. Pårørende må slippe å miste arbeidstid for å kjøre sine til sykehuset, samt å slåss med Pasientreiser for å få dekket kjøring og parkering.

LES OGSÅ: Ordføreren er forundret og ber om møte med styret i Helse Midt-Norge

Haltbrekken (SV) ber om helseekspress-svar fra helseministeren

- Vi vil kjempe med nebb og klør for at tilbudet blir bedre enn først framlagt. Dette vil ikke bli like bra som tilbudet med Helsebussen, men er en svært viktig sak for regionen, sier Liv Hanne Tønset.

Forslag som ble vedtatt ble fremmet av Per Olav Hopsø (A) på vegne av Ap, Sp, SV, KrF og MDG.

Fylkestinget ber om at saken kommer tilbake til Hovedutvalg for Transport med forslag til kollektivtilbud før endelig anskaffelse lyses ut.

- Denne saken må også inneholde følgende forslag og vurderinger som ikke er avklart i anbudsstrategien: minimum anbudslengde, anbudspakker, kontraktsinnhold, fleksibilitet, tildelingskriterier og klima og miljø, heter det i vedtaket.

Fylkestinget oppfordrer videre AtB til å holde en tett dialog med involverte kommuner, brukergrupper og interesseorganisasjoner, inkludert Jernbanedirektoratet, i utformingen av det endelige rutetilbudet.

Vedtaket vil danne grunnlaget for oppdraget til AtB om å gjennomføre anbudskonkurransen i 2019 og starte opp nye kontrakter i august 2021.

Artikkeltags