Hvert år deler Amedia ut redaksjonelle priser i seks kategorier. I år var det påmeldt 130 ulike bidrag fra 40 mediehus, hvorav 24 bidrag er påmeldt i mer enn én kategori. Vinnerne blir offentliggjort onsdag 21. september.

Arbeidets Rett er nominert til pris i kategorien Årets relasjonsbygger og Årets mediehus.

– Å bli målt og veid i dette sterke laget av Amedia- og samarbeidende aviser, og funnet verdig en finaleplass er gørartig! Jeg er veldig stolt av alt de flinke ansatte i den vesle staben i Arbeidets Rett får til både lokalt, og når vi sammenligner oss med andre i hele landet, sier redaktør og daglig leder i Arbeidets Rett, Guri Jortveit.

Takker leserne

Redaktøren skryter av Amedia-konsernet og Rettens eiere som hun sier gir avisen tilgang til ei rikholdig verktøykasse som gjør at Arbeidets Rett stadig vet mer og mer om hva leserne vil ha.

– Vi tar skritt opp og fram i en digital nyhetshverdag hele tida, og takk til leserne våre som utfordrer oss og har forventninger til oss.

Skryter av de ansatte

I motsetning til mange Amedia-aviser har Arbeidets Rett mangfoldig konkurranse fra andre medier lokalt.

– Nøkkelen til at vi får til så mye med begrensa ressurser, også om vi måler oss mot de lokale konkurrentene som ikke er noe særlig mindre enn oss i bemanning lenger sjøl om vi dekker hele regionen og det desidert største området geografisk, er at Retten-laget tar et helhetlig ansvar for produktet vårt og er fleksible, sier Jortveit.

– Vi møtte 2022 med et brak etter dataangrepet i romjula i fjor. Alle ansatte sto i det dag etter dag, og leverte nettnyheter og papiraviser uten at leserne merket veldig mye av den tungvinte måten vi delvis måtte jobbe på.

Les også

Angrep fra en usynlig fiende

– Viktig og inspirerende

At annonsørene er med, har tro på produktet og slutter opp om det rådgiverne i Retten har å tilby, setter Jortveit stor pris på. Hun skryter også av den jobben markedsrådgiverne gjør i et marked som har endret seg betraktelig de siste årene.

– Det er en helt ny hverdag både i produkt og i arbeidsmåte for dem. Det takler de så det griner, og vi leverer økonomiske resultater med en driftsmargin jeg er svært stolt av.

– Å få denne anerkjennelsen er viktig for oss internt og det er inspirerende at andre ser til oss, sier en stolt redaktør og daglig leder.

Nominert til to priser

Onsdag 21. september kåres vinnerne i de seks priskategoriene, og Arbeidets Rett er altså nominert i to av disse: Årets mediehus og Årets relasjonsbygger.

I kategorien Årets mediehus er 11 mediehus påmeldt. Retten er én blant fem finalister, og bakgrunnen for nominasjonen er:

"Arbeidets Rett har som mål å gjøre en forskjell for folk i Fjellregionen, finansiere journalistikken, være en attraktiv arbeidsplass og bli lagt merke til. Avisa tar i bruk nye verktøy og teknikker, utvikler rutiner og taktikk, har hard konkurranse, leverer særdeles gode økonomiske resultater og tar sikte på å vinne enda mer folks tid framover."

I kategorien Årets relasjonsbygger er 18 arbeider påmeldt, og Retten er med som én av fem finalister for arbeidet med Femundløpet. Bakgrunnen for nominasjonen er:

"Med avtale om videoinnhold fra arrangøren av løpet i bunnen bygget avisa på Røros ut en omfattende og bred dekning av landets største hundeløp som berørte hele lokalsamfunnet. Avisa skapte engasjement og fikk stor oppmerksomhet fra leserne og mange nye abonnenter."

- Som vanlig er det stor interesse for å delta i Amedias priskonkurranse. Nok en gang blir bredden av det som presteres av god journalistikk i avisene dokumentert. For første gang er også Amedias 17 partneraviser invitert til å delta, og flere av dem har sendt inn gode bidrag. Juryen har hatt en omfattende jobb med å gå gjennom de innsendte bidragene og velge ut hvem som skal gå videre til finalerunden, opplyser Amedia.