Rettenframgangen fortsetter: - Vi har fått nesten 800 flere abonnenter de siste par åra. Tusen takk!

DESEMBER 2016: I koronaens tid er det umulig å samle de ansatte, så bildet er fra da det ble kunngjort at Guri Jortveit (med blomster) er ny daglig leder og redaktør i Arbeidets Rett. Her sammen med hele staben av selgere og journalister fra både røroskontoret og tynsetkontoret den gang. F.v. Christian Søberg, Inge Morten Smedås, Hilde Lund-Vang, Guril Bergersen, Elisabeth Hovdahl, Beate Schjølberg, Tonje H. Løkken, Guri Jortveit, Tor Enget, Arne Ingar Bækken, Eirik Røe, Trond Findahl.

DESEMBER 2016: I koronaens tid er det umulig å samle de ansatte, så bildet er fra da det ble kunngjort at Guri Jortveit (med blomster) er ny daglig leder og redaktør i Arbeidets Rett. Her sammen med hele staben av selgere og journalister fra både røroskontoret og tynsetkontoret den gang. F.v. Christian Søberg, Inge Morten Smedås, Hilde Lund-Vang, Guril Bergersen, Elisabeth Hovdahl, Beate Schjølberg, Tonje H. Løkken, Guri Jortveit, Tor Enget, Arne Ingar Bækken, Eirik Røe, Trond Findahl. Foto:

Av

Tirsdag ble nye opplagstall og lesertall offentliggjort. Retten økte for tredje år på rad og fikk 154 nye abonnenter i 2019.

DEL

Arbeidets Rett fortsetter framgangen i Fjellregionen. Etter ti år med nedgang i antall abonnenter, snudde kurven i 2017 og siden har det gått oppover.

- Vi har økt med nesten 800 på to og et halvt år, og det er nesten ikke til å tru med den høye husstandsdekningen vi har i utgangspunktet, kommenterer daglig leder og ansvarlig redaktør, Guri Jortveit.

- Hjertelig tusen takk til alle dere som roser oss og utfordrer oss, og har trua på produktet vårt. Vi liker ikke å være deffensive i Retten, men med så høy husstandsdekning som vi allerede hadde og har, i en region her vi slettes ikke blir flere folk akkurat, er det nesten mer enn jeg turte håpe på at vi fortsetter veksten, legger hun til.

Redaktøren poengterer at dagens tall offentliggjøres i en svært spesiell tid, der koronaviruset preger hele samfunnet og setter store krav også til mediebransjen.

- Annonseinntektene falt bort umiddelbart. Da er det avgjørende at vi kan hente inntekter fra abonnenter og dermed ekstra gledelig å gå inn i en svært krevende periode med en økning fra i fjor. Noen kritiserer media for at ikke alt om koronaen er åpent for alle på nettavisene, men til sammenligning det går ikke an å levere ei papiravis som bare deles ut gratis heller i disse dager. Vi har alt av offentlig og allmenn interesse åpent på retten.no, og fyller samfunnsoppdraget vårt. Vi har også åpent for alle at folk kan melde inn alt som er avlyst og utsatt, og andre meldinger som skal ut.

150 flere i fjor

Totalt fikk Arbeidets Rett drøyt 150 nye abonnenter i 2019, og farten var større i andre halvår mot første halvår. Andre halvår økte AR med 90.

- Det ser veldig bra ut i forhold til andre som vi liker å sammenligne oss med. Lokalavisene står sterkt i hele landet, det kjenner vi godt til fra Amedia som eier oss. Fjellregionen har da også nesten unikt stor konkurranse i mediebransjen. På Røros er det Nea Radio, Rørosnytt og Fjell-Ljom i tillegg til Adressa og NRK og oss. I Tynset, Alvdal og Folldal har de egne nettaviser. Vi var spente på veksten i Fjell-Ljom som har utvidet med en helt ny kommune siden sist, så framgang for dem var som forventet.

Tynsetingen og Alvdal midt i væla, som inngår i samme måling som Fjell-Ljom og Retten, holder også stand og øker med drøyt 100 i fjor.

To ganger i året slippes de offisielle tallene for opplag- og leseroppslutning i medie-bransjen, og endringene andre halvår i 2019 ble offentliggjort 17. mars:

Arbeidets Rett ender totalt på 7.441, etter økning andre halvår på 90 abonnenter.

Adresseavisen ender på 71.138 etter økning på 3.936 i andre halvår.

Fjell-Ljom ender på 2.314 etter økning på 213 andre halvår da de utvidet dekningsområdet til Holtålen i tillegg til Røros.

Østlendingen ender på 16.415 etter nedgang på 94 i andre halvår i fjor.

Alvdal miv/Tynsetingen måles sammen og finnes kun som digital nettavis. De ender på 1.956 etter økning på 109.

Bransjetall

- 3 av 4 aviser kan vise til opplagsvekst. Det er det digitale som driver veksten, og det digitale veier opp for nedgangen på papir. Det er gledelig at totalopplaget vokser, det viser at folk er villig til å betale til å betale for norsk redaksjonelt innhold. Det rene digitalopplaget nærmer seg nå en million, og utgjør 42 prosent av totalopplaget. Dette er unikt i verdenssammenheng, sier Randi S. Øgrey i en pressemelding fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) knyttet til den store tall-dagen 17. mars. Fra januar 2020 er det gjennomført en metodeendring for de digitale målingene som gjør at tallene ikke er sammenlignbare med tidligere rapporteringer.

Lesertall - over halvparten av befolkningen bruker hver dag mobilinnhold fra norske mediehus.

Norske medier har en høy og stabil totaldekning på 79 prosent, hvor mobil er klart største kanal med 55 prosent daglig dekning, og bruken av e-aviser øker kraftig. - Den totale dekningen for norske medier er på omtrent samme nivå i 2019 som året før. Digital bruk har en positiv utvikling, hvor mobil er den største driveren. 66 prosent bruker nå digitalt innhold fra norske aviser daglig, sier Øgrey.

Fra januar 2020 er det gjennomført en metodeendring for de digitale målingene som gjør at tallene ikke er sammenlignbare med tidligere rapporteringer.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken