Mellom ulv, snabel og levende blomster i Storstuggu

SAMLET FLOKK: Alderen til skuespillerne i stykket spenner fra fire til femten år. Dermed har de ulike bevissthetsplan og utfordringer. Elefantene kom marsjerende inn i samlet tropp under gjennomgangen mandag kveld.

SAMLET FLOKK: Alderen til skuespillerne i stykket spenner fra fire til femten år. Dermed har de ulike bevissthetsplan og utfordringer. Elefantene kom marsjerende inn i samlet tropp under gjennomgangen mandag kveld. Foto:

Lørdag er det duket for en fargerik og energisk teateropplevelse med empatiske undertoner i Storstuggu. Røros Kulturskole har i samarbeid med Bergstaden Teaterlag satt opp "Jungelboken".

DEL

Seksti skuespillere i alderen fire til femten år er med. Førti voksne bidrar i produksjonen.

Kostymene er sydd av Teaterlaget og er for det meste gjenbruk av eldre drakter.

Liker seg best på scenen

— Jeg liker å spille i teater fordi det er hyggelig og sosialt. Man møter greie folk med samme interesse og jeg slipper å være hjemme med mobilen, presiserer for anledningen selveste apedronningen, Inger Nørbech Uren (13).

— Men begge deler kan være slitsomt altså.

— Hva er den største utfordringen med å være skuespiller?

— Å lære alle replikkene. Men jeg er aldri nervøs på scenen, det er der jeg liker meg aller best, sier hun.


IKKE NERVØS: Inger Nørbech Uren (13) synes den største utfordringen med å være skuespiller er å  lære alle replikkene. Men hun er aldri nervøs på scenen, det er der hun liker seg aller best.

IKKE NERVØS: Inger Nørbech Uren (13) synes den største utfordringen med å være skuespiller er å lære alle replikkene. Men hun er aldri nervøs på scenen, det er der hun liker seg aller best. Foto:

Blir sett

Blant sindige elefanter, skumle ulver og levende blomster fikk Rettens utsendte også noen ord med regissøren Rulle Smit.

Hun og skuespillerne holdt mandag kveld en gjennomgang av stykket de har jobbet med i flere måneder:

— Her får barna og ungdommene utfolde seg og bli sett. De blir verdsatte for den de er. Uansett om du har hovedrolle eller spiller en blomst, er du like viktig for helheten, opplyser hun.

Skuespillerne får muligheten til å vokse som mennesker. De må spille sammen og gjøre hverandre gode. På scenen får de lov til å utfolde seg.

Ingen holder de tilbake.

Engasjementet blant skuespillerne er stort. Energi- og lydnivået både på og bak scenen under gjennomgangen vitner om det.


REGISSØR: — Her får barna og ungdommene utfolde seg og bli sett. De blir verdsatte for den de er. Uansett om du har hovedrolle eller spiller en blomst, er du like viktig for helheten, opplyser regissør Rulle Smit, her under instruering av ulvene i teaterstykket.

REGISSØR: — Her får barna og ungdommene utfolde seg og bli sett. De blir verdsatte for den de er. Uansett om du har hovedrolle eller spiller en blomst, er du like viktig for helheten, opplyser regissør Rulle Smit, her under instruering av ulvene i teaterstykket. Foto:

Terapi

— Når du er skuespiller får du en helt annen tilnærming til deg selv enn i hverdagen. Jeg ser på det som terapi, noe alle barn og unge burde få muligheten til å gå gjennom, sier Smit.

— Hvordan skaper man en skuespiller?

— Hvordan skape et menneske, spør jeg tilbake. Etter å ha vært med en stund får de mye større innsikt i seg selv.

— De får prøve seg på improvisasjon, å behandle tekst og undertekst samt bli bevisst på både pust, stemme, kroppsspråk og konsentrasjon. Tekst er dessuten ikke bare tekst, det ligger følelser under som må bearbeides og formidles, fortsetter hun.

Siden alderen spenner fra fire til femten år er skuespillerne i ulike bevissthetsplan og har ulike utfordringer. De får oppgaver som passer til alder og personlighet.


STORT MINNE: Peder Angel L. Langen (15) har rollen som bengaltigeren Shere Khan og bidrar blant annet med sang og en litt ondskapsfull latter:  — Teater er morsomt og en fin måte å møte nye venner på. Når du har fått til skuespillet, og det er vist for publikum, blir det et stort minne for alle som er med, sier han.

STORT MINNE: Peder Angel L. Langen (15) har rollen som bengaltigeren Shere Khan og bidrar blant annet med sang og en litt ondskapsfull latter: — Teater er morsomt og en fin måte å møte nye venner på. Når du har fått til skuespillet, og det er vist for publikum, blir det et stort minne for alle som er med, sier han. Foto:

Må ikke være perfekt

Utfordringene de prøver seg på må ikke være for krevende, da er det fort gjort å miste motivasjonen.

Skuespillerne blir ikke bare kjent med seg selv, men også de ulike elementene som skaper et teater. Som kostymer, lyd- og lysteknikk, musikk og scenografi.

— Barna lærer å takle stress og nervøsitet. Det kommer godt med ute i det virkelige livet. Dette er ikke en arena der alt må være perfekt, avslutter Smit.

Les også: De håpet på 100, men det kom 200 for å høre at en av tre ungdommer er kronisk stresset.

Vant til store roller

Milka Ojanininen Hage (8) spiller ulv i stykket og svarer dette på spørsmål om hvorfor hun er med:

— Jeg har alltid hatt lyst til å bli skuespiller. Fordi det er gøy og jeg treffer mange nye mennesker.

— Det vanskeligste med å være skuespiller er å leve seg inn i rollene. Men jeg er vant til å ha større roller, så det går fint, avslutter hun.

(Flere bilder under)

NYE MENNESKER: Milka Ojanininen Hage (8) spiller ulv i stykket og er med fordi det er gøy og at hun treffer mange nye mennesker. Dessuten har hun alltid hatt lyst til å bli skuespiller.

NYE MENNESKER: Milka Ojanininen Hage (8) spiller ulv i stykket og er med fordi det er gøy og at hun treffer mange nye mennesker. Dessuten har hun alltid hatt lyst til å bli skuespiller.

FØLELSER: Skuespillerne får prøve seg på improvisasjon, å behandle tekst og undertekst samt bli bevisst på både pust, stemme, kroppspråk og konsentrasjon. Tekst er dessuten ikke bare tekst, det ligger følelser under som må bearbeides og formidles. Her instruerer Rulle Smit en av ulvene i stykket.

FØLELSER: Skuespillerne får prøve seg på improvisasjon, å behandle tekst og undertekst samt bli bevisst på både pust, stemme, kroppspråk og konsentrasjon. Tekst er dessuten ikke bare tekst, det ligger følelser under som må bearbeides og formidles. Her instruerer Rulle Smit en av ulvene i stykket. Foto:

TERAPI: — Når du er skuespiller får du en helt annen tilnærming til deg selv enn i hverdagen. Jeg ser på det som terapi, noe alle barn og unge burde få muligheten til å gå gjennom, sier regissør Rulle Smit. 

TERAPI: — Når du er skuespiller får du en helt annen tilnærming til deg selv enn i hverdagen. Jeg ser på det som terapi, noe alle barn og unge burde få muligheten til å gå gjennom, sier regissør Rulle Smit.  Foto:

SAMSPILL: Seksti skuespillere fra fire til femten år er med i skuespillet. Førti voksne står for produksjonen. De fantasifulle kostymene er sydd av Bergstadens Teaterlag og er for det meste gjenbruk.

SAMSPILL: Seksti skuespillere fra fire til femten år er med i skuespillet. Førti voksne står for produksjonen. De fantasifulle kostymene er sydd av Bergstadens Teaterlag og er for det meste gjenbruk. Foto:


Send inn tekst og bilder «

Fortell fra kulturarrangementer og opplevelser, stort og smått!

Artikkeltags