Røros lufthavn klar for åpning etter ansiktsløft

Seniorrådgiver for asfalt i Avinor, Lene Næsbø, gjorde onsdag en befaring av de asfalterte sprekkene på rullebanen ved Røros lufthavn, og ting så da ut til å være klart for flytrafikk. Her informerer hun lufthavnsjef, Gudbrand Rognes om tingenes tilstand.

Seniorrådgiver for asfalt i Avinor, Lene Næsbø, gjorde onsdag en befaring av de asfalterte sprekkene på rullebanen ved Røros lufthavn, og ting så da ut til å være klart for flytrafikk. Her informerer hun lufthavnsjef, Gudbrand Rognes om tingenes tilstand. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

De første som får prøve Røros lufthavns utbedret rullebane er passasjerene på et Widerøe-fly som lander klokken 19:20 søndag kveld.

DEL

På spørsmål om det kommer til å bli servert kaffe og kake til passasjerene som lander med søndagsflyet, ler Rognes, og svarer:

- Nei, nå har vi brukt for mye penger på oppussing, så passasjerene får ta til takke med en utbedret rullebane for denne gang.

Mindre flyplasser gjør det generelt dårlig og Røros lufthavn er ingen unntak

Stengt for vedlikehold

Flyplassen har vært stengt på grunn av vedlikehold siden 02. juli, og nå, etter to uker med nedetid, returnerer Røros lufthavn til vanlig drift.

- Vi stengte for å få bukt med om lag 20 sprekker som gikk på tvers av rullebanen, men det er mye annet som også har blitt tatt tak i siden da. Man får gjort overraskende mye med stengt flyplass, sier lufthavnsjef, Gudbrand Rognes.

Noe av det som regelmessige passasjerer kan komme til å merke er at parkeringsplassene har blitt oppmerket, det har kommet en ny inngangsdør, og lufthavnen har ellers fått seg et strøk med maling.

Sprekkene

- Dersom det er nivåforskjeller på hver side av sprekkene vil det være problematisk for flyene som tar av og lander. Da er det et sikkerhetsproblem, sier Rognes.

Sprekkene dukket opp allerede i 1996, bare ett år etter rullebanen hadde fått et nytt lag med asfalt, og siden da har de skapt hodebry for lufthavnen.

- Denne gangen tror vi at vi har nøkkelen. Vi har frest rundt sprekkene, og før vi har asfaltert over igjen, har vi lagt noe som heter geonett. Vi håper dette vil løse problemet med at det skapes sprekker, ihvertfall de neste to-tre årene. Da skal rullebanen asfalteres helt på nytt, sier lufthavnsjefen.

Taksebanen og oppstillingsplattformen fikk seg også noen flekker på grunn av krakelert asfalt.

- Det siste som gjenstår før søndagen, er å få merkingen på rullebanen på plass igjen, sier Rognes.

Mye man får gjort

I tillegg til ny asfalt, har dreneringgrøftene i marka rundt flyplassen fått seg en overhaling. De er blitt gravd opp og rensket ut, noe som må gjøres en gang i blant for å lede vann unna den relativt myrete flyplass-eiendommen.

På onsdag nevnte vi at den årlige slåtten rundt flyplassen var påbegynt. Normalt, når det er flytrafikk på flyplassen, må lufthavnsjefen av sikkerhetsmessige hensyn holde radiokontakt med bøndene, og be dem ta god avstand til rullebanen når småfly eller rutefly skal lette eller lande. I år fikk slåtten foregå med senkede skuldre.



Artikkeltags