– Se hvordan verdensarven har forandret seg i vår nye fotoutstilling, inviterer Rørosmuseet Verdensarvsenteret ved museumsdirektør Odd Sletten og Per Øyvind Riise som er avdelingsleder for verdensarv og formidling.

– Vern handler ikke nødvendigvis om å fryse et bilde av fortiden, men å ta vare på forbindelsen til den, sier de.

Den nye utstillingen heter «Verdensarv i endring» og viser historiske foto fra hele verdensarvområdet, sammenstilt med fotografier fra nøyaktig samme sted i dag. De nye bildene er tatt av landskapsgeograf Oskar Puschmann ved Norsk institutt for bioøkonomi.

Det er 40 år siden bergstaden ble innskrevet som verdensarv, og 10 år siden verdensarvområdet ble utvidet med Circumferensen. Rørosmuseet markerer dette på ulike måter og med flere arrangementer i hele år, og fotoutstillingen er en del av jubileumsmarkeringen. I tillegg er det avduking av verdensarvplakett på Smelthytta.

Den gang da og dagen i dag

– Det kom tidlig opp en idé om å bruke Oskar Pushmann til å gjøre en jobb med å dokumentere landskapsendringer. Vi snakket også om å samarbeide med lokale fotoklubber, men der fikk vi ikke på plass finansieringen dessverre. Så kom koronapandemien, men vi har heldigvis stort sett greid å holde tempoet på jubileumsplanene, sier Riise.

Museet åpner dørene og det er gratis inngang hele helga, og håper med det at publikumsbesøket sprer seg litt utover og de kan sikre at alle smitteverntiltak følges opp. På programmet står også foredrag med mannen bak utstillingen, Puschmann selv, og her må en melde seg på forhånd på grunn av smitterisikoen.

– Utstillingen er svært relevant fordi vern handler om å ta vare på noe – som ofte blir oversatt i hodene til folk til at ting skal være uforanderlig. Det er litt utgangspunktet her både for det Oskar Puschmann gjør ellers, og nå her for oss. Fotografiene viser at det uforanderlige ikke finnes. Vern handler ikke om å fryse en eller annen fortid. Det handler om å være seg bevisst på hva endringer gjør. Det dokumenteres veldig fint da gjennom denne metodikken der han tar utgangspunkt i et fotografi og forsøker gjenskape og refotograferer det samme motivet.

SE endringen: Dette huset i Småsetran har fått mer luft foran og mindre bak

SE endringen: Utsikten fra Sagbakksvingen er nesten ugjenkjennelig

Over 50 foto

Utstillingen favner over 50 fotografier der de fleste nye er tatt nå i vår. Motivene strekker seg fra Drevsjø i sør til Eide i nord.

– Vi ser virkelig fram til utstillingen der vi inviterer deg til å gjøre dine egne refleksjoner over hvordan vi kan ta vare på fortidas landskap og bygninger. Det blir en veldig konkret tilnærming til kulturlandskap, og hva som er kulturlandskapspleie. Hva virker, hva bør en prioritere? Vi ønsker å skape et grunnlag og en diskusjon for hvordan vi håndterer kulturlandskapsperlene våre, sier Odd Sletten, og understreker at de vil at folk skal komme og se, oppleve og gjøre seg opp en egen mening:

– Fotografiene taler for seg sjøl. Her er en invitasjon til å se det visuelle bildet og bli med i en dialog og diskusjon. Museet forvalter ikke sannheten.

SE endringen: I 1934 hadde ikke Raubrua på Røros rekkverk, og så stor var elva

SE endringen: Nå er slagghaugene nesten borte i utsikten fra Ramhagegjellen