Se bildene før og nå: Vern er ikke det samme som at noe er uforanderlig

FOTOGRAFEN: Oskar Pushmann reiser landet rundt og refotograferer gamle motiver og med det viser endringer i landskapet. Nå åpner Rørosmuseet utstilling med over 50 bilder fra før og nå.

FOTOGRAFEN: Oskar Pushmann reiser landet rundt og refotograferer gamle motiver og med det viser endringer i landskapet. Nå åpner Rørosmuseet utstilling med over 50 bilder fra før og nå. Foto:

Røros har hatt verdensarvstatus i 40 år, men det betyr ikke at landskapet er uendret. Det synlige beviset kan du se på Rørosmuseets storstilte fotoutstilling som åpner i helga.

DEL

– Se hvordan verdensarven har forandret seg i vår nye fotoutstilling, inviterer Rørosmuseet Verdensarvsenteret ved museumsdirektør Odd Sletten og Per Øyvind Riise som er avdelingsleder for verdensarv og formidling.

– Vern handler ikke nødvendigvis om å fryse et bilde av fortiden, men å ta vare på forbindelsen til den, sier de.

Den nye utstillingen heter «Verdensarv i endring» og viser historiske foto fra hele verdensarvområdet, sammenstilt med fotografier fra nøyaktig samme sted i dag. De nye bildene er tatt av landskapsgeograf Oskar Puschmann ved Norsk institutt for bioøkonomi.

Det er 40 år siden bergstaden ble innskrevet som verdensarv, og 10 år siden verdensarvområdet ble utvidet med Circumferensen. Rørosmuseet markerer dette på ulike måter og med flere arrangementer i hele år, og fotoutstillingen er en del av jubileumsmarkeringen. I tillegg er det avduking av verdensarvplakett på Smelthytta.

1903 og 2006: Utsikten over bergstaden fra Slagghaugene er like fascinerende i 2006 som i 1903. De fleste hus er gjenkjennelige, og den største forskjellen i naturen, er trærne som har vokst opp bak Røros kirke.

1903 og 2006: Utsikten over bergstaden fra Slagghaugene er like fascinerende i 2006 som i 1903. De fleste hus er gjenkjennelige, og den største forskjellen i naturen, er trærne som har vokst opp bak Røros kirke. Foto:

Den gang da og dagen i dag

– Det kom tidlig opp en idé om å bruke Oskar Pushmann til å gjøre en jobb med å dokumentere landskapsendringer. Vi snakket også om å samarbeide med lokale fotoklubber, men der fikk vi ikke på plass finansieringen dessverre. Så kom koronapandemien, men vi har heldigvis stort sett greid å holde tempoet på jubileumsplanene, sier Riise.

Museet åpner dørene og det er gratis inngang hele helga, og håper med det at publikumsbesøket sprer seg litt utover og de kan sikre at alle smitteverntiltak følges opp. På programmet står også foredrag med mannen bak utstillingen, Puschmann selv, og her må en melde seg på forhånd på grunn av smitterisikoen.

TESTER: Odd Sletten (t.v) og Per Øyvind Riise demonstrerer et av utkastene som blir å se på utstillingen som åpner i helga. Her kan en trekke det nye bildet gradvis over det gamle og se forskjellene.

TESTER: Odd Sletten (t.v) og Per Øyvind Riise demonstrerer et av utkastene som blir å se på utstillingen som åpner i helga. Her kan en trekke det nye bildet gradvis over det gamle og se forskjellene. Foto:

– Utstillingen er svært relevant fordi vern handler om å ta vare på noe – som ofte blir oversatt i hodene til folk til at ting skal være uforanderlig. Det er litt utgangspunktet her både for det Oskar Puschmann gjør ellers, og nå her for oss. Fotografiene viser at det uforanderlige ikke finnes. Vern handler ikke om å fryse en eller annen fortid. Det handler om å være seg bevisst på hva endringer gjør. Det dokumenteres veldig fint da gjennom denne metodikken der han tar utgangspunkt i et fotografi og forsøker gjenskape og refotograferer det samme motivet.

FOTO: Anders Beer Wilse var en norsk fotograf og er kjent for sin dokumentasjon av Norge. Han fotograferte Tolga på en av sine reiser og i forrige uke var landskapsfotograf Oskar Pushmann tilbake på samme sted.

FOTO: Anders Beer Wilse var en norsk fotograf og er kjent for sin dokumentasjon av Norge. Han fotograferte Tolga på en av sine reiser og i forrige uke var landskapsfotograf Oskar Pushmann tilbake på samme sted. Foto:


SE endringen: Dette huset i Småsetran har fått mer luft foran og mindre bak

SE endringen: Utsikten fra Sagbakksvingen er nesten ugjenkjennelig

Over 50 foto

Utstillingen favner over 50 fotografier der de fleste nye er tatt nå i vår. Motivene strekker seg fra Drevsjø i sør til Eide i nord.

– Vi ser virkelig fram til utstillingen der vi inviterer deg til å gjøre dine egne refleksjoner over hvordan vi kan ta vare på fortidas landskap og bygninger. Det blir en veldig konkret tilnærming til kulturlandskap, og hva som er kulturlandskapspleie. Hva virker, hva bør en prioritere? Vi ønsker å skape et grunnlag og en diskusjon for hvordan vi håndterer kulturlandskapsperlene våre, sier Odd Sletten, og understreker at de vil at folk skal komme og se, oppleve og gjøre seg opp en egen mening:

– Fotografiene taler for seg sjøl. Her er en invitasjon til å se det visuelle bildet og bli med i en dialog og diskusjon. Museet forvalter ikke sannheten.

VERTSKAP: Avdelingsleder Per Øyvind Riise og direktør Odd Sletten ved Rørosmuseet byr på nok et arrangement i jubileumsåret som markerer 40 år med verdensarvstatus.

VERTSKAP: Avdelingsleder Per Øyvind Riise og direktør Odd Sletten ved Rørosmuseet byr på nok et arrangement i jubileumsåret som markerer 40 år med verdensarvstatus. Foto:

SE endringen: I 1934 hadde ikke Raubrua på Røros rekkverk, og så stor var elva

SE endringen: Nå er slagghaugene nesten borte i utsikten fra Ramhagegjellen

Send inn tekst og bilder «

Fortell fra kulturarrangementer og opplevelser, stort og smått!

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken