(Nettavisen): – Det er et desperat behov for mer åpenhet om hvordan bransjen fungerer, og det er hårreisende at man velger å gi mindre informasjon enn tidligere, sier stortingspolitiker for Rødt, Marie Sneve Martinussen.
– Jeg er veldig bekymret for at vi ikke får innsikten. Den trenger vi. Det er mye i bransjen vi trenger innsikt i, og da må vi i alle fall ikke få mindre innsikt, sier Lene Westgaard-Halle, som er stortingsrepresentant for Høyre.
Styrkeforholdet
Nettavisen får bekreftet fra både Norgesgruppen og Coop at det lenger ikke vil bli offentliggjort en oversikt som viser styrkeforholdet mellom alle kjedene.
Til nå har man kunne se hvor stor del av markedet kjedene har hatt. Man har for eksempel kunne se om Rema 1000 er større enn Kiwi og om Extra knapper inn på forspranget de to andre har.
Dette blir det altså slutt på fra og med i morgen.
Det er det store internasjonale analyseselskapet NielsenIQ som lager oversikten over omsetning og markedsandeler i dagligvarebransjen.
Nettavisen har kontaktet NielsenIQ og spurt om årsaken til endringen, men i skrivende stund har selskapet ikke svart.
– Skuffet
Kommunikasjonsdirektør i Coop, Bjørn Takle-Friis er svært skuffet over omleggingen.
– Vi ønsker full åpenhet. Det er viktig for både politisk ledelse og andre som legger føringer at man vet hvordan markedet utvikler seg, sier Takle-Friis.
– Vi er mest bekymret for at en aktør vokser og vokser og blir dominerende. Som Nettavisen har skrevet har Norgesgruppen vokst fra 37,4 til 44 prosent siden 2011, sier Takle-Friis.
Han har i dag vært i møte med NielsenIQ i forkant av at tallene skal legges fram i morgen.
– Vi ba om en forklaring på hvorfor det endres. Men vi fikk ikke noe svar det var mulig å bli klok av, sier han.
– Har dere bedt om at dette skal holdes skjult?
– Nei, absolutt ikke, vi vil ha full åpenhet.
– Hvem har ønsket denne endringen?
Det vet vi ikke, men den største aktøren har nok mest interesse i at informasjonen ikke kommer fram, sier Takle-Friis.
Vi har ikke bedt om det
Norgesgruppen er den klart største aktøren. Men kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud avviser at de har bedt NielsenIQ om å fjerne oversikten over alle kjedenes markedsandeler.
– Dette er et valg som NielsenIQ har tatt, sier Rømmerud.
– Har dere bedt dem om å legge om?
– Det er et valg Nielsen har tatt. Vi vet at den nye oversikten er lik slik den er i en del andre land, sier Rømmerud.
– Det som har vært viktig for oss har vært å se på totalen, vi har ikke hatt synspunkter på om man skulle droppe å vise andeler på kjedenivå, sier Rømmerud.
Mens offentligheten ikke får se markedsandelene for kjedene, skal aktørene i bransjen fortsatt få informasjon om dette. De tre aktørene i bransjen fikk se dette i dag, og Rømmerud lar det skinne gjennom at det ikke er Norgesgruppen som gjør det best.
– Jeg skjønner at de som går fram i morgen er skuffet over at de ikke får vist fram det, sier Rømmerud.
Nettavisen har forsøkt å få en kommentar også fra Rema 1000 uten å lykkes.
LES OGSÅ: Harryhandelen har aldri vært bedre her
Tynnslitt tillit
– Dagligvarebransjen er en bransje med tynnslitt tillit. Å ta vekk informasjon om styrkeforholdet mellom kjedene hjelper ikke mye, sier Marie Sneve Martinussen fra Rødt.
– Hva kan være grunnen til at det skjer?
– Jeg tenker i alle fall at det ofte er slik at når noen vil ta vekk eller skjule informasjon så er det gjerne en grunn til det. Jeg liker det veldig dårlig, sier Martinussen.
Martinussen viser til at Rødt flere ganger har krevd mer åpenhet om bransjen.
– Det er viktig for både politikere, forbruker og bønder. Da er det svært uheldig at det blir mindre informasjon, sier Martinussen.
Også Lene Westgaard-Halle fra Høyre mener det er oppsiktsvekkende det som skjer.
– Det er mange ting jeg skjønner vi ikke får innsikt i. Men dette grunnleggende, og generelt og ikke på noen måte konkurransesensitivt. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at dette er viktig, sier Lene Westgaard-Halle fra Høyre
– Vi trenger god informasjon for å ta gode beslutninger, sier Westgaard-Halle.
Westgaard-Halle er bekymret for utviklingen i dagligvaremarkedet.
– Det ser ut som om de to minste blir mindre. Hvis dette fortsetter er jeg redd for at det blir to aktører og det er virkelig ikke til det beste for forbrukerne, sier Westgaard-Halle.
Markedsandeler for dagligvarebransjen 2021
Dette var tallene som ble presentert av NielsenIQ i fjor. I morgen presenteres tall for 2022, men vi får ikke se en tilsvarende oversikt.
Kjede | Markedsandel |
Rema 1000 | 22,9 % |
Kiwi | 22,4 % |
Extra | 16,4 % |
Meny | 10,6 % |
Spar | 6,9 % |
Obs | 4,9 % |
Coop Mega | 3,5 % |
Coop Prix | 3,5 % |
Joker | 3,5 % |
Bunnpris | 3,4 % |
Coop Marked | 1,0 % |