Synger på siste verset

WIDERØE: Anbudsperioden er snart over for Widerøe. Foto: Guri Jortveit

WIDERØE: Anbudsperioden er snart over for Widerøe. Foto: Guri Jortveit

Av
DEL

LEDER En kikk i Retten-arkivet viser at både lokalt næringsliv, politikere og andre mottok nyheten om at Widerøe skulle tilbake å fly Røros-ruta etter anbudsutlysningen fra 2012. – At vi nå får Widerøe blir en veldig god løsning for Fjellregionen. Widerøe er et velrenommert selskap som drifter mange destinasjoner. Nå har vi et forutsigbart rutenett ut mars 2016, sa stortingsrepresentant Heidi Greni fra Ålen til Arbeidets Rett den gang.

Det har rent en del vatn i havet siden da.

Widerøe har hatt økning i antall passasjerer jevnt og trutt. Utallige ganger har rørosmediene meldt om god trafikk til og fra den lokale lufthavna. I fjor sommer kunne lufthavnsjef Gudbrand Rognes vifte med rekordtall fra flyplassen i juni. 2101 passasjerer var det høyeste som er registrert i juni på over 20 år, da Braathens opererte med store jetmaskiner på Røros.

Junitallene ble blant annet forklart med at regulariteten var bra og rutetilbudet til Widerøe på Røros er så godt innarbeidet. I juni 2019 var det kun to avganger som ble kansellert.

I juni kom også nyheten om at Widerøe tapte anbudet for neste periode, og selskapet Air Leap tar over fra 1. april 2020 til 31. mars 2024. Nå viser det seg at Røros er den ruta som har desidert flest kanselleringer for tida. Dag etter dag er det avganger som innstilles. Det undergraver tilliten og oppslutningen om tilbudet, og i praksis spenner det ben under tilbudet som Air Leap skal overta allerede før de er i gang.

Det er stusslig at Widerøe som kunne seilt ut av denne perioden med flagget til topps i trygg forvissing om at det har levert, i stedet lar skuta seile sin egen sjø.


Artikkeltags

Kommentarer til denne saken