Noen måtte sniklytte, andre smurte brødskiver – og mange nøt jazz på Tynset i helga. Møt noen av dem her

Mia Preine og Arne Eggen.

Mia Preine og Arne Eggen. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Tekniker Kjell Arild Gundersen måtte snike seg til å lytte såvidt på sin gamle gitarlærer, mens frivillig Mia Preine mest har hørt artistenes lydprøver. Blide var de likevel.

DEL

Den energiske festivalsjefen og jazzklubblederen Eirin Lien har heller ikke hørt en hel konsert i løpet av helga. Hun oppsummerer kort festivalen utpå lørdagskvelden: – Veldig mye fin og variert musikk, og folk har kommet! Jeg gleder meg til å se tallene.

– Dere er flinke, skyter Stein Solbu inn fra køen i kassa, og legger til med glimt i øyet at å ha en jazzklubb er et tegn på et sivilisert samfunn. 

Mia Preine i billettluka snek seg inn for å høre litt på Jon Eberson, men har ellers måttet nøye seg med lydprøvene, der særlig Sigurd Hole solo gjorde inntrykk.

– Etterpå skal jeg høre Beady Belle, sier hun - mens storbandet Christiania 12 spiller lenger inne i Nystua. 

– Et høydepunkt

Jon-Erik Gjelten og Ranveig Ødegård fikk med seg både kirkekonserten fredag, Sigurd Hole og to runder med Lillebror der Alf Hulbækmo sammen med resten av bandet presenterer Prøysen i ny innpakning. Vi traff alvdalsparet før konserten med Jon Eberson Group.

De synes hele Tynset Jazzfestival er et eneste stort høydepunkt: – For et program!, sier han.

– Folk vet ikke hvor bra dette er, supplerer hun.

Ranveig Ødegård og Jon-Erik Gjelten.

Ranveig Ødegård og Jon-Erik Gjelten. Foto:

Sniklytting

Tekniker Kjell Arild Gundersen fra Tolga rakk å hilse på gitarist Jon Eberson, og tok en sniklytt mellom arbeidsoppgavene. 

– På Sund folkehøgskole for 36 år siden var jeg på sommerskole med Norsk Jazzforum, og der var «Ebers» lærer. Han er én av de gamle gudene, smiler Gundersen, selv gitarist.

Kjell Arild Gundersen.

Kjell Arild Gundersen. Foto:

Marit Bangen Johnsen, alvdalsbosatt tynseting, hadde en travel festival. Hun sitter også i styret i Tynset Jazzklubb, som arrangerte jazzfestival for tredje gang.

– Jeg har stort sett kokt kaffe og smurt brødskiver, holdt orden på de frivillige og jobbet backstage, oppsummerer hun før Eberson-konserten.


Marit Bangen Johnsen.

Marit Bangen Johnsen. Foto:

Jon Eberson Group: Jon Eberson, gitar, Sigurd Hole, bass og Hilde Marie Kjersem, vokal.

Jon Eberson Group: Jon Eberson, gitar, Sigurd Hole, bass og Hilde Marie Kjersem, vokal. Foto:

Jon Eberson Group er en trio med gitaristen som har gitt navn til gruppa, rendølen Sigrud Hole på kontrabass og Hilde Marie Kjersem på vokal.

– Hun skriver tekster på en blanding av sunnmørsdialekt, oslodialekt og nynorsk. Det er ikke alltid Sigurd og jeg skjønner alt, og vi spør klokelig ikke, sa en lun Jon Eberson da han fortalte at ingen før Kjersem hadde sunget på norsk i Jon Eberson Group.

Eberson kan ta det med ro; opplegget fungerer, og de tre både viser seg fram som musikerne de er - og som trio. 

– Vi er helt avhengige av å ha med Sigurd, ellers får vi ingen spillejobber i det hele tatt, fortalte Eberson videre.

Gitarlegenden Jon Eberson.

Gitarlegenden Jon Eberson. Foto:

Mor og far - og Lillebror

– Helt fantastisk. Ekspressivt og stemningsfullt. Han har noen melodiføringer og noen sprang som er så uventa. Det låter umiskjennelig Jon Eberson. Og Sigurd tilfører mye fint, oppsummerer Hans Fredrik Jakcobsen, som var på festival sammen med kona Tone Hulbækmo.

– Hva annet har dere hørt?

– Vi har hørt Lillebror, faktisk for første gang live, sier de om bandet der sønnen Alf er med.

– Frisk og kreativt, og det groover, mener mor. – Prøysen tåler alt, sier far. 

Tone Hulbækmo og Hans Fredrik Jacobsen.

Tone Hulbækmo og Hans Fredrik Jacobsen. Foto:

– Musikkhistorie!

Tynsetingen Erik Waagan har særlig latt seg imponere av Sigurd Hole. Han hørte solokonserten til rendølen, og utbryter: – Han skriver musikkhistorie i Hedmark!

Erik Waagan.

Erik Waagan. Foto:

Basslegender

To som trygt kan kalles basslegender, møttes overraskende på jazzfestival. Åsmund Snortheim hadde tatt turen fra Glåmos, mens Sveinung Hovensjø kom helt fra Gjøvik sammen med samboer Hege Merete Saglien.

– Sveinung og jeg møttes i 1969 på jazzklubb på Gjøvik. Da ble jeg vervet til Torry Enghs og sluttet i Ole Ivars, sier Snortheim, nå pensjonist, men tidligere basslærer for Sigurd Hole på musikklinja ved Nord-Østerdal videregående skole på Tynset. 

– En veldig bra konsert, sier de to veteranene om Eberson. – Lavmælt og oppmerksomt, legger Snortheim til. 

Sveinung Hovensjø og Åsmund Snortheim.

Sveinung Hovensjø og Åsmund Snortheim. Foto:

Ildsjel fra Tylldalen

Arne Eggen fra Tylldalen var ildsjel den tida det var jazz- og viseklubb på Tynset, rundt 1980. Han stiller mer enn gjerne opp som frivillig også i 2018.

– Jeg har ryddet søppel, båret bord og vasket golv, sier han - og legger til at han håper å få høre litt musikk på tampen.

Kommer gjerne igjen

Erik Solbu er utflyttet tynseting i Trondheim, og på sin første jazzfestival i hjembygda. 

– Etter å ha hørt Lillebror, har jeg et mye bedre forhold til Prøysen enn før, kommenterer han, og legger til at Tynset Jazzfestival er en festival han gjerne kommer tilbake til. 

Erik Solbu.

Erik Solbu. Foto:

Send inn tekst og bilder «

Fortell fra kulturarrangementer og opplevelser, stort og smått!

Artikkeltags