Jazz-entusiaster er klare for storbandjazz på Tynset 4. juledag

ØVING: Bendik S. Qvam (f.v.), Hanne Brekken, Ellen Brekken, Eirin Lien og Mia Preine sammen med storbandet som sørger for julejazzen på Tynset.

ØVING: Bendik S. Qvam (f.v.), Hanne Brekken, Ellen Brekken, Eirin Lien og Mia Preine sammen med storbandet som sørger for julejazzen på Tynset. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

De startet Tynset Jazzklubb for snart tre år siden. 25 konserter og to festivaler har det blitt, og om det virkelig er sant at folk bestemmer seg for å bli boende på Tynset fordi det er en jazzklubb her, synes de naturligvis at det er artig.

DEL

Eirin Lien, Hanne Dybedal Brekken og Ellen Brekken tar seg tid til en prat i en kveldsstengt kafé i kulturhuset på Tynset. Folk haster forbi med instrumentkofferter i neven, hilser og finner vegen til storsalen. Det er to dager til juleaften, og tid for øving. Som klubben selv proklamerer: Det finnes en uskreven regel. Enhver jazzklubb med respekt for seg selv, arrangerer julejazz.

28. desember i Nystua i kulturhuset på Tynset mønstrer jazzklubben et lokalt storband. Solistene som skal synge er Bendik Smedåsgjelten Qvam, Erland Horten, Julie Falkevik Tungevåg jr. og unge Mia Preine, som går musikklinja på Tynset.

Ville lage konsertarena

Vi rykker tre år tilbake i tid da en gjeng fastboende og utflyttede tynsetinger bestemte seg for at Tynset trenger en jazzklubb.

– Vi ville lage en konsertarena der vi presenterer musikk som ikke hadde fått en plattform ellers, sier kvinnene i styret i klubben. De tre har også med seg Marit Bangen Johnsen og Mona Tangen, og Steinar Brekken som har det tekniske ansvaret.

Høy standard på artistene har vært et mål, og selv om det faktisk har vært så få som sju betalende på den minst besøkte konserten, viser det seg at jazz er noe som fenger.

– Vi ser at vi har fått et fast publikum som kommer igjen og igjen, kommenterer Lien.

– Jazz er så mangt, legger Hanne D. Brekken til.

– En kan diskutere hva jazz er; det er vel slik at det har et element av improvisasjon i seg, men det kan jo være både tradjazz og friere ting, fortsetter Lien.

Under jazzfestivalen på Neby har det blitt tradisjon med jazzgudstjeneste.

– Det er samme søndag som konfirmantene presenteres, sier jazzklubbkvinnene, og legger til at det er et samarbeid de setter pris på.

Vegen til jazzen

De tre som tar seg tid til jazzprat før jul, har hatt ulike veger inn i jazzen.

Ellen Brekken er bassist og lever av det. Hun spiller ikke bare jazz, men er teatermusiker, er med i folkemusikkgruppa Maar og i Hedvig Mollestad Trio, som blander jazz og rock, og som har stått for gnistrende opptredener på Brekkens hjemmebane i kulturhuset.

– Da jeg gikk musikklinja på Nord-Østerdal videregående skole hadde jeg Åsmund Snortheim som basslærer. Han stakk til meg noen jazzlåter. Og da jeg senere gikk på Toneheim, bestemte jeg meg, forklarer Ellen.

Eirin Lien har også vært innom musikklinja. Som mange andre har hun bakgrunn i korps. I storbandet 4. juledag spiller hun saksofon.

– Saxen er jo formet som en j for jazz, ler hun.

At Lien har tante og onkel på Kongsberg førte også til at hun tidlig fant vegen til jazzfestivalen der.

– Jazzferie, kommenterer hun.

Nå er det nettopp jazz som en avslutning på sommeren Tynset jazzklubb leverer til nord-østerdølene. I slutten av august holder klubben sin festival.

Hanne D. Brekken er en generasjon over de andre. Hun gikk også på Toneheim, med en fot i storbandjazzen. Klarniettisten skal imidlertid ikke være med i storbandet under julejazzen.

– Nei, da skal jeg stå i baren, skratter hun.

– Dette var midt på 70-tallet, sier hun da hun fortsetter fortellingen om sin tilnærming til jazzen: – Det har vært mange turer til jazzfestivalen i Molde. Og så har jeg sett Radka Toneff!

Toneff står igjen som den en unik jazzstemme i den norske jazzhistorien. Hun døde ung, men rakk å sette spor som aldri viskes vekk.

Eirin Lien dveler mer ved selve jazzsjangeren: – I Norge har det vært viktig å finne sin egen stemme. I andre land må du gjennom den tradisjonelle sangboka i ulike tempo. Det kan låte veldig likt. Her i Norge er det litt annerledes. Vi har folk som Jan Garbarek på saksofon, Jon Christensen på trommer og Terje Rypdal på gitar. Du er ikke i tvil om hvem du hører, sier jazzklubblederen.

På spørsmål om det er en artist de virkelig kunne tenke seg å få til jazzklubben, svarer kvinnene raskt Terje Rypdal.

Jazznestoren Karin Krog var på besøk i høst.

– Det var skikkelig stas, sier Hanne D. Brekken, som aldri hadde hørt Krog live før.

Instrumentpark

Det tilflyter en jazzklubb en del offentlige midler, og god støtte fra lokalt næringsliv får klubben på Tynset også. Med billettinntektene alene hadde de tikke gått rundt. Nylig kom det penger fra den offentlige musikkutstyrsordningen.

– Det betyr at vi kan kjøpe instrumenter. Og vi kjøpte en Fender Rhodes. Et tangentinstrument fra midten av 70-tallet. Tøff lyd, ikke lett å få tak i. Vi kjøpte den fra en fyr på Sunndalsøra, forklarer jazzklubbrepresentantene entusiastisk.

– Det er få jazzklubber som har noe slikt stående, altså. Vi har jo forresten tilgang på flygel her også, legger de til.

På julejazzen håper de folk kommer bærende på eget utstyr. Det skal nemlig være jam etter konserten.

– Det må ikke være jazz, altså, folk kan komme og spille det de vil, sier Brekken, Brekken og Lien.

Vårprogrammet

– VI har lest i avisa at en tilflytter til Tynset sa at jazzklubb er en grunn til å bo her?

– Det er veldig hyggelig hvis det er sånn!

Snart tre år har gått. To festivaler, 25 konserter, 190 unike personer på scenen og 2000 publikummere. Slik lyder den korte varianten av jazzregnskapet på Tynset. Mer skal det bli.

Allerede 6. januar står Håkon Kornstad på scenen. Han er både operasanger og saksofonist. 12. februar blir det barnejazz med Camilla Granlien.

Jan Erik Vold og Kåre Virud kommer med norsk lyrikk og Dylan-stoff 21. april, og er kanskje vårens høydepunkt i konsertrekka hos jazzklubben.

12. mai blir det hardtsvingende orgelbasert souljazz med The Real Thing.

Storbandet hos Tynset jazzklubb 2017

Årets storband består av:

Mia Preine – vokal
Erland Horten - vokal og trommer
Siri Beate Fossum – vokal
Bendik Smedåsgjelten Qvam - vokal og gitar
Julie Falkevik Tungevåg Jr - vokal og piano
Ellen Brekken – bass
Emil Qvam – klarinett
Stein Horten – altsax
Magni Eggen Hauge – altsax
Torunn Lien – tenorsax
Eirin Lien – tenorsax
Ole Nyhus – baritonsax
Mona Tangen – trombone
Kåre Nordseth- trombone
Magne Erik Røe – trombone
Leif Sverre Løkken – trombone
Jon Erik Dybedal Brekken – trompet
Erland Brekken – trompet
Magnar Torkildsen – trompet
Jon Arne Aasen - trompet

Send inn tekst og bilder «

Fortell fra kulturarrangementer og opplevelser, stort og smått!

Artikkeltags