Verdien på kontrakten er anslått til 2,4 milliarder kroner.
Dette melder Nye Veier i en pressemelding mandag.
I løpet av september utlyser Nye Veier konkurransen om entreprisen for E6-strekningen mellom Berkåk og Vindåsliene i Rennebu og Midtre Gauldal kommune.
Delt opp
Dette var tidligere en delstrekning i kontrakten for ny E6 fra Ulsberg til Vindåsliene.
Strekningen er nå utvidet og delt opp i flere kontrakter for å optimalisere prosjektet og være tilpasset markedet. I tillegg er reguleringsplanen for en del av strekningen endret og vedtatt.
Entreprisen består av:
- ca. 15 km ny E6
- ca. 15 km lokal- og fylkesveier
- flere bruer
- én tunnel (ca. 800 m) for fylkesveg med tilhørende styring og sikringstiltak
Firefelts motorvei
Ny E6 skal i hovedsak bygges som firefelts motorvei. Gjennom Vindåsliene skal det bygges cirka 4 kilometer 2/3 felts vei for 90 kilometer i timen. Veien skal bygges med forbikjøringsfelt i begge retninger, noe som betyr at det i praksis blir fire felt.

Rapport om E6-utbygging fra Berkåk: - Disse veiplanene er overdimensjonerte!
Konkurransen gjennomføres som en konkurranse med forhandling. Nye Veier planlegger å invitere tre til fem leverandører til å gi tilbud på kontraktsarbeidene.
Nye Veier har høye mål for klima og bærekraft i sine prosjekter. Reduksjon i klimagassbudsjett og Ceequal-sertifisering vil derfor være viktig i prosjektet.
Ser fram til å komme i gang
Leverandører som leverer gyldige tilbud, men ikke når opp i konkurransen om å bli tildelt kontraktsarbeidene, vil kunne få en kompensasjon for arbeid som er utført i tilbudsfasen.

Vegvesenet skal bruke 3,5 milliarder kroner på riksveg 3 fram mot 2040, men fortsatt mange flaskehalser
Utbyggingsdirektør i Nye Veier, Espen Almlid, ser frem til å komme i gang med sin første nye entreprise i Trøndelag etter at han startet i selskapet i fjor høst.
Binder sammen sør og nord
– E6 gjennom Rennebu og Midtre Gauldal er en hovedåre i Norge som binder sammen sør og nord. Vi gleder oss til å komme i gang med å bygge en mer trafikksikker og fremkommelig vei. Likevel er det, som alltid for Nye Veiers prosjekter, en del forutsetninger for at vi kan gå i bygging. Et nøkternt kostnadsnivå og forutsigbar finansiering er slike forutsetninger, sier han.