Verken lounge, sushi eller Røros-is kan gjøre opp for sviket, elektrifiser Rørosbanen nå!

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Det klippes snorer, holdes festtaler og jubles over ny maling på togene nord for Oslo.

Problemet har aldri vært fargen på toget, problemet er den svarte dieselrøyken som spys ut av togene.

Denne uken tok SJ over driften av all togtrafikk nord for Oslo. Akkurat hvilke fordeler det vil bety for meg som passasjer er for meg fortsatt uklart. Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og ordfører Rita Ottervik (Ap) klippet like fullt hvert sitt røde bånd i henholdsvis Oslo og Trondheim på mandag.

Det kan godt hende de mente dette var en festdag, men for oss som bor langs den eldste jernbanen mellom de to byene, Rørosbanen, føltes det utelukkende som en provokasjon. Jeg trenger ikke sushi eller røros-is på togturen min slik SJ-direktøren lovet passasjerene på mandag. Togene på Rørosbanen har ikke en gang et kjøleskap til å kjøle ned vann, langt mindre fasilitetene for å servere noe annet enn lunken sushi eller smeltet Røros-is.

Togene mangler også et fungerende klimaanlegg som kan regulere temperaturen på kalde vinterkvelder eller glovarme sommerdager. Beistet går i tillegg på diesel og er fra 1984, og i fjor var det forsinket eller innstilt nesten hver fjerde tur.

Det vi reisende trenger er at de rullende klimakatastrofene byttes ut med elektriske tog som kjører oftere enn seks ganger om dagen. Å få beholde det oppvarma venterommet til kalde vinterdager hadde også vært å foretrekke. Men slike krav blir tydeligvis for dyre. Da er det vanskelig å forstå prioriteringene når man isteden kan bruke penger på å etablere en premium lounge for togpassasjerer i Oslo og Trondheim.

Nå har jeg kjørt min første tur med SJ. Toget, forsinkelsene og den klamme lufta er de samme som før. Det er på tide å erkjenne at alle festtalene om nye krefter på jernbanen ikke er mer enn et gigantisk pr-stunt fra Høyre, FrP, Venstre og KrF. De skyr ingen midler for å gi penger til private selskaper og de 50 direktørene på millionlønn som har dukket opp i jernbanesektoren de siste årene. Ulempene og kostnadene er det de ansatte og vi reisende som må betale for. Frykten er stor for at de harde anbudskampene vil g ut over lønns- og arbeidsvilkårene for de ansatte.

Jernbanereformen er et mislykket prosjekt som kun har gitt en femdobling av antall direktører på millionlønn og ikke en meter ekstra med elektrifisert jernbane for oss som bor utenfor Osloområdet. Landet trenger en ny regjering neste år som tør å prioritere togpassasjerene og klimaet.

Det er vanskelig å velge klimavennlig med god samvittighet når valget står mellom dieselbil og et dieseltog med dårlige arbeidsvilkår og evige forsinkelser. Slutt å lek stolleken med togene våre, slutt med tåpelige omprofileringer av tog og start elektrifiseringen av jernbanen. Senterungdommen krever at alle gjenværende jernbanestrekninger i Norge må elektrifiseres. Du skal kunne reise klimavennlig uansett hvor du bor i landet.

Send inn leserbrev «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken