Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Anne Helseth, ansvarlig for Grasrotandelen i Norsk Tipping.

Flere millioner i Grasrotandelen - og du er blitt enda viktigere

Annonse fra Norsk Tipping

Fra nyttår økte Grasrotandelen fra fem til sju prosent. Det høres kanskje ikke så mye ut, men det vil bety økte inntekter til grasrotmottakerne i Trøndelag.

Når du spiller hos Norsk Tipping kan du selv velge en mottaker som ligger ditt hjerte nær, og som får sju prosent av beløpet du spiller for. Det er dette som heter Grasrotandelen. I Trøndelag er mer enn 3500 lag og foreninger som er registrert som grasrotmottakere, innen alt fra korps og idrett til dyrevern og humanitær innsats. Til sammen fikk disse drøyt 38,7 millioner kroner fra Norsk Tippings kunder i 2017.

Dyrebeskyttelsen er blant de største grasrotandel-mottakerne.

- Når Grasrotandelen nå er økt til sju prosent blir hver enkelt grasrotgiver enda mer verdt for foreningene, sier Anne Helseth, ansvarlig for Grasrotandelen i Norsk Tipping.

Det finnes om lag 30 000 registrerte grasrotmottakere over hele landet, og bredden er svært stor.

- Det er en vanlig misforståelse at Grasrotandelen kun omfatter idrettslag, men det stemmer ikke. Det finnes grasrotmottakere som driver med alt fra ungdomsarbeid til sjakk og amatørteater. Fortsatt har rundt halvparten av Norsk Tippings kunder ikke valgt seg en grasrotmottaker, sier Anne Helseth.

Er du ikke grasrotgiver? Bli grasrotgiver her.

Den aller største mottakeren av Grasrotandelen i Trøndelag, er naturlig nok RBK. Det er også i det mer folkerike tidligere Sør-Trøndelag de andre store grasrotmottakerne finnes. Her er fem på topp-lista over grasrotmottakere i Trøndelag i 2017:


Sør-Trøndelag:

1. Rosenborg Ballklubb Trondheim Kr 1 106 213

2. Dyrebeskyttelsen Trondheim og omegn Trondheim Kr 405 469

3. Utleira Idrettslag Trondheim Kr 403 298

4. Strindheim Idrettslag Trondheim Kr 344 137

5. Charlottenlund Sportsklubb Trondheim Kr 340 594


Nord-Trøndelag:

1. Stjørdalsblink Fotball Stjørdal Kr 262 293

2. Dyrebeskyttelsen Nord-Trøndelag Steinkjer Kr 199 369

3. Levanger Fotballklubb Levanger Kr 194 618

4. Steinkjer Fotballklubb Steinkjer Kr 183 958

5. Sportsklubben Nessegutten Levanger Kr 175 979

Dette er Grasrotandelen

Grasrotandelen ble lansert 1. mars 2009, og er en ordning som gjør det mulig for spillere hos Norsk Tipping å gi 7 prosent av spillinnsatsen sin direkte til et lag eller en forening.

I 2017 ble 455 millioner kroner fordelt på denne måten, direkte til klubber og foreninger, mens utbetalingen vil øke betraktelig i 2018

Du må være kunde hos Norsk Tipping for å bli grasrotgiver. Du kan tilknytte deg en grasrotmottaker hos en av Norsk Tippings kommisjonærer, på Norsk Tippings nettside eller via spilleappen deres.

Du kan søke på grasrotmottakere her. Søk opp ønsket grasrotmottaker og velg "tilknytt". Du kan når som helst bytte grasrotmottaker.

Ved spill på Multix, Instaspill og Oddsen er Grasrotandelen 14 prosent av spillinnsatsen etter fratrekk for gevinster.

Redaksjonen i Arbeidets Rett har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet