Annonsørinnhold fra Meglerhuset Nylander

Hva er dette?

Setter pris på den gode kundekontakten

For Yama Meskinyar er det å være eiendomsmegler en livsstil, og for han er det viktigste den gode kontakten han får med kundene sine.

Annonsørinnhold fra

– Jeg begynte med eiendomsmegling rundt finanskrisa, og det satte standarden for den arbeidsinnsatsen jeg legger ned, forteller Yama.

Meglerhuset Nylander

Meglerhuset Nylander har røtter tilbake til 1936, og er nå ledet av 3. generasjon Nylander.
Avdeling Røros ble etablert i 2019.

Kontaktinfo:
Peder Hiortgata 3 
7374 RØROS 

Eiendomsmegler MNEF / Fagansvarlig:
Yama Meskinyar
Tlf:   408 45 408
yama@nylander.no

www.nylander.no

Han sitter på det kontoret til den nyåpnede avdelingen til Meglerhuset Nylander i  Røros sentrum. Det er drøye 11 år siden han startet som eiendomsmegler, og han har siden 2013 jobbet på Røros. Fram til i våres var han tilknyttet Aktiv Eiendomsmegling, en jobb han trivdes godt med. Likevel kjente han på et ønske om forandring.

– Jeg hadde fem fine og lærerike år der, men i bransjen vår er det viktig at motivasjonen alltid er helt på topp. Så da muligheten til å starte opp en avdeling med moderne materiell og et solid foretak her kom, grep jeg den, sier han.

Meglerhuset Nylander startet opp i Trondheim i 1936, og er et velkjent navn i Trøndelag. De har avdelinger flere steder rundt Trondheim, og er fylkets eldste eiendomsmeglerfirma. Markedssjef Erlenn Stavnås Ingebrigtsen forteller at de er glade for å ha etablert seg på Røros.

Markedssjef og eiendomsmegler i Nylander, Erlenn Stavnås Ingebrigtsen.

– Vi er en bedrift med sterke røtter og lang historie. Vårt fokus er det trønderske markedet. Røros er en av de byene i Trøndelag som har hatt størst historisk betydning , og som holder godt på betydningen av sin historie. Dette passer godt med vår filosofi, og når vi da fikk muligheten til å åpne på Røros var det en enkel avgjørelse, sier han. 

At det var nettopp Yama som ble leder for avdelingen, er noe de også setter pris på.

– For oss handler alt om kundeopplevelser, så det viktigste vi ser etter når vi ansetter nye folk er at de vil kunne tilby kundene god rådgivning og tett oppfølging. Med Yama så var vi sikre på at han behandler kundene slik vi ønsker, og vi er veldig stolte av å få han med på laget vårt.  Og det er tydelig at folk setter pris på kombinasjonen, for på bare noen måneder har han blitt markedsleder, sier Erlenn.

Annet marked

At Yama både ble eiendomsmegler og havnet på Røros er tilfeldigheter. Han flyttet til Norge i 1999, og vokste opp på Melhus. Da han var ferdig på videregående måtte han ta et valg.

Yama har slått seg til ro i Bergstaden Røros. 

– Mamma ville at jeg skulle bli lege, men jeg skulle så klart ikke gjøre som mamma sa, sier han med et smil.

Planen var egentlig å studere i Oslo, men så ble det BI i Trondheim i stedet. Samtidig begynte han å jobbe for et eiendomsmeglerfirma i Trondheim, og han ble i byen. Så møtte han kona som er fra Røros, og i 2013 flyttet han til den idylliske Bergstaden.

–Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle havne i Røros, men så hadde jeg heller aldri sett for meg at jeg skulle selge så mange hytter, ler han.

For markedet i Røros består i tillegg til vanlige hus og leiligheter også av mange hytter og fritidsboliger. Yama forteller at rundt halvparten av objektene han selger er fritidsboliger. Der gjør visningsjobben litt annerledes enn når det er sentrumsnære boliger.

Å jobbe som eiendomsmegler på Røros er litt annerledes enn andre steder i landet. Her måtte Yama ut og gå en time for å komme fra parkeringa til hytta. Med seg hadde han nok visningsskilt slik at interesserte skulle finne veien. 

– En gang hadde jeg visning på en hytte med en times gangavstand fra parkeringsplassen. Da var det bare å slenge visningsskiltene på ryggen og ut og gå! Men det var søndag, så jeg tok det som søndagsturen uansett. Det var veldig fint, og sånne opplevelser gjør at man glemmer at man er på jobb.

Rådgiverrolle

For Yama er den gode kundeopplevelsen, samt ærlighet og tillit alfa og omega i hverdagen. Med en gang han får en henvendelse på et boligsalg, settes drivkraften og engasjementet i gang. Selv før kunden har skrevet under på kontrakten.

– Jeg blir så engasjert at jeg snakker om det som om det er mitt oppdrag allerede med en gang, sier Yama med et smil. 

Og ingen oppdrag er umulige for den hardtarbeidende eiendomsmegleren.

– Alle objekter har potensiale og muligheter. For å kunne gjøre en god jobb så må du selv ha tro på at det går. Det handler om å sette seg godt inn i saken og få litt følelser for prosjektet.

En av metodene Yama bruker når han skal selge en bolig, er at han alltid ser for seg hva han selv ville gjort om han skulle bodd der med familien sin. Kan man sette opp en lettvegg? Male en flate for å få det lysere? Da er det lettere å gi tips og vise fram mulighetene til kjøperne.

Noen kan kanskje oppfatte meg som direkte og litt streng, men det er fordi jeg ønsker å hjelpe kjøperne til å ta de riktige valgene

–Når jeg gjør det kan jeg gi gode råd til potensielle kjøpere, og være en rådgiver i prosessen. Unge førstegangskjøpere trenger andre råd enn de som er eldre. Noen kan kanskje oppfatte meg som direkte og litt streng, men det er fordi jeg ønsker å hjelpe kjøperne til å ta de riktige valgene. Ærlighet og tillit er utrolig viktig i min jobb, og jeg setter rådgiverrollen høyt, sier han.

Rørosing Unni Ryen har både solgt og kjøpt bolig med hjelp av Yama, og er en av kundene som setter stor pris på hans ærlighet i salgsprosessen.

– Jeg kjøpte en bolig som Yama solgte, og da skjønte jeg at måtte bruke han igjen om jeg skulle selge og kjøpe på nytt. Han er ærlig, og jeg stoler på det han sier. Han prøver ikke å lure meg, sier hun.


Unni Ryen har både solgt og kjøpt hus via Yama, og hun setter pris på de gode rådene hun får på veien. 

Unni Ryen har både solgt og kjøpt hus via Yama, og hun setter pris på de gode rådene hun får på veien. 

Mye følelser

Men det er også mye følelser involvert når det skal kjøpes og selges bolig. Investeringen er stor for kjøperen, og for selgeren kan det være tungt å flytte fra et sted man har tilbrakt store deler av livet.

– Å selge bolig er en stor prosess. For mange kan det være tungt, og det er mye følelser inne i bildet. Det er derfor viktig for meg å være der for kunden hele veien, og snakke med dem og vise at jeg bryr meg, sier han.

På sikt drømmer Yama om å kunne utvide avdelingen på Røros. 

Det kan også bli følelsesladet for megleren, som legger mye tid og energi i hver eneste kunde og objekt.

– Det handler om engasjement. Jeg er på hele veien, og tar med meg jobben hjem. Det blir jo også en del privatvisninger, og da er det helger og ettermiddager som går med. En gang skulle jeg selge en hytte som var fantastisk fin. Det var god respons på annonsen, men så dukket det bare opp ett par på visning. Da ble jeg oppriktig lei meg både på selgers og objektets vegne. Det kan noen ganger være litt slitsomt med så mye følelser i jobben, samtidig som det er givende.

Nå gleder Yama seg til fortsettelsen med sitt nyåpnede kontor, og på sikt drømmer han om å utvide avdelingen. Men før det skal han fortsette å gjøre den samme jobben som han har gjort de siste 11 årene.

– Hadde jeg ikke elsket jobben min, hadde jeg funnet på noe annet. Det høres kanskje ut som en klisje, men her er ingen dag lik. Det å få være med å bidra til at noen får oppfylt drømmen sin, det er givende, og jeg setter stor pris på den gode kundekontakten jeg får.

Del artikkelen på Facebook